شناسه خبر: ۱۹۰۱
لینک کوتاه کپی شد

کندوان | سفر به کندوان

اگر به تبریز رفتید، از دیدن روستای جذاب و تاریخی کندوان غافل نشوید + فیلم

کندوان یکی از روستاهای آذربایجان شرقی است که برای سفر در تابستان انتخاب فوق العاده ای است.

کندوان

پر بازدید

ترینی‌ها :

روستای کندوان یکی از جذاب ترین مکان های دیدنی ایران است که در 18 کیلومتری شهر اسکو در آذربایجان شرقی قرار دارد. کندوان با معماری طبیعی و خاص خود نظر گردشگران خارجی و ایرانی زیادی را به خود جلب کرده است. در ادامه به معرفی کندوان می پردازیم و فیلمی دیدنی را از این روستای تاریخ و خاص برای شما قرار داده ایم.

روستای خاص و فوق العاده کندوان

کندوان، تنها روستای صخره ای جهان است که که در آن سکونت می شود. در کل دنیا علاوه بر روستای کندوان، دو روستای صخره ای دیگر هم وجود دارند که یکی از آن ها در شهر کاپادوکیای ترکیه و دیگری در روستای داکوتای آمریکا است اما با این تفاوت که این روستاهای صخره ای خالی از سکنه هستند. روستای کندوان از جاهای دیدنی آذربایجان شرقی در ۲۲کیلومتری شهر اسکو و ۶۲کیلومتری شهر تبریز است.

کندوان یکی از شگفت‌انگیزترین روستاهای صخره‌ای ایران و جهان و از جاهای دیدنی استان آذربایجان شرقی است که در دل صخره‌های کله قندی جای گرفته است و به روستای کله قندی نیز شناخته می‌شود. این روستای ییلاقی و تاریخی، در پای دامنه‌های کوه آتش‌فشانی سهند و در کنار رودخانه کندوان قرار دارد. کوهستانی بودن منطقه سبب ایجاد جویبارهایی در سطح مناطق شیب‌دار شده است که به‌سمت دره حرکت می‌کنند و سرشاخه‌های اولیه این رودخانه را تشکیل می‌دهند. در اطراف این روستا مراتع سرسبز زیبایی وجود دارد که عشایر زیادی را به آن جا می‌کشاند. سراسر شرق دره را نیز درختان بید کوهستانی، گردو، نارون و بادام تشکیل می‌دهد.

ویدئو بی نظیر از روستای تاریخی کندوان

 

ویژگی های روستای تاریخی کندوان

بافت روستایی کم‌نظیر و شکل و معماری کله‌قندی خانه‌های سنگی کندوان، قدمت چند هزار ساله‌ و آب‌وهوای خنک و کوهستانی‌اش دلایلی است که کندوان تبریز نزدیک کوه آتشفشانی سهند را به صدر فهرست بهترین دیدنی‌های قدیمی تبریز رسانده است.

ویژگی شاخص کندوان، معماری صخره‌ای و منازل روستایی آن است که از طریق حفر سنگ‌های کله قندی معروف به کران پدید آمده است. این صخره‌های کله قندی در اثر فعل و انفعالات آتش‌فشانی کوه‌های سهند ایجاد شده‌اند. توده‌ها و گدازه‌های مذاب آتشفشانی، به‌وسیله باد، برف و باران در طی هزاران سال متمادی شکل گرفته و به فرم کران درآمده است و چنین منظره اعجا‌ب‌آوری در یکی از خوش آب‌وهواترین نقاط ایران ایجاد شده است.

روستای کندوان در اردیبهشت ۱۳۷۶ در فهرست میراث ملی کشور به ثبت رسیده است. از ویژگی‌های دیگر این روستا، که آن را در میان روستاهای معروف صخره‌ای جهان مانند «گورمه» ترکیه و «داکوتای» آمریکا زبانزد کرده، جریان زندگی در آن است. در حالی که این روستاها متروکه و خالی از سکنه هستند؛ مردمان کندوان همچنان به مانند گذشته در داخل خانه‌های سنگی که درون صخره‌ها کنده‌اند، زندگی می‌کنند؛ به همین علت، کندوان یکی از نمونه‌های زنده معماری صخره‌ای و در حال سکونت دنیا محسوب می‌شود.

کندوان

تاریخ روستای کندوان

در مورد ساکنان اولیه روستای کندوان و قدمت آن نظریات متعددی وجود دارد. گفته شده مردمان این روستا عشایری بودند که قبلا از کندوان به‌عنوان ییلاق استفاده می‌کرده‌اند و از خانه‌های حفر شده در داخل کران‌ها، به‌عنوان منزل موقتی بهره می‌برده‌اند که بعدها زحمت کوچ را کم کردند و در آن جا ساکن شدند.

برخی دیگر معتقدند که در گذشته عده‌ای از جنگجویانی که از این محل می‌گذشتند، به‌علت موقعیت مناسب محل از نظر نظامی، به‌خصوص موقعیت توپوگرافی آن که نفوذ از بالای دامنه را غیرممکن می‌سازد، آن را به‌عنوان پناهگاه خود برگزیدند و شروع به حفر خانه‌ها در داخل کران‌ها کردند.

عده‌ای نیز این روستا را مربوط به دوره‌های پیش از اسلام می‌دانند؛ اما روایتی که از بقیه قوی تر است قدمت روستای کندوان را به زمان حمله مغولان به ایران نسبت می‌دهد. گفته می‌شود هنگامی که مغولان به این منطقه حمله کردند، مردمان روستای زیرزمینی حیله‌ور که در نزدیکی کندوان و دو کیلومتری غرب آن زندگی می‌کرده‌اند به صخره‌های کندوان پناه آوردند و با کندن داخل این صخره‌ها خانه‌های خود را برپا کردند. البته عوامل دیگر مانند بلایای طبیعی و سیل نیز در جابه‌جای اهالی حیله ور به کندوان موثر بوده است.

کندوان تبریز

مسیر دسترس تهران به کندوان

ابتدا باید وارد اتوبان تهران-کرج شوید و مسیرتان را به سمت قزوین ادامه دهید. بعد از حدودا دو ساعت رانندگی باید به سمت اتوبان قزوین-زنجان و بعد هم زنجان-تبریز حرکت کنید و نهایتا به شهر تبریز می‌رسید. از تبریز تا روستای کندوان یک ساعت و نیم راه پیش رو دارید.

آب و هوای روستای کندوان چطور است؟

آب‌وهوای روستای کندوان مثل آذربایجان سرد، کوهستانی و نیمه‌مرطوب است و ۲۲۰۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد.

پاییز و فصل سرما زودتر از جاهای دیگر به کندوان می‌رسد. تقریبا از اواسط شهریور ماه هوا سردتر می‌شود و باران‌های پاییزی شروع به باریدن می‌کنند. هر چه جلوتر برویم و به زمستان نزدیک شویم تحمل هوای سرد و یخبندان‌های طولانی واقعا سخت‌ می‌شود.

دیدنی های روستای کندوان

معماری صخره‌ای روستای کندوان مهم‌ترین دلیل جذب گردشگران است. معماری حیرت‌انگیز و اعجاب‌آور که هر بیننده‌ای را برای لحظاتی هم که شده میخ‌کوب می‌کند. غیر از معماری زیبای کندوان، طبیعت سرسبز و تماشایی با مناظر دلکش آن نیز بسیار دیدنی است. آب و هوای مطبوع کوهستانی، وجود رودخانه پرآب، مناطق ییلاقی اطراف روستا و باغات سرسبز منطقه از دیگر جذابیت‌های این روستای ییلاقی است.

چشمه آب‌معدنی کندوان خاصیت درمانی دارد و از دیگر بهانه‌های مسافران برای سفر به این روستا محسوب می‌شود. آب این چشمه جزو آب‌های کربنات کلسیم سرد با دمای ۱۰ درجه است و کمترین میزان آهک را دارد و برای بیماران کلیوی بسیار مفید است.

صخره های کندوان

بهترین زمان سفر به روستای کندوان

به‌طورکلی بهترین زمان سفر به روستای کندوان تبریز با توجه به آب‌وهوا و فصل، اواسط بهار تا آخر تابستان است.

شش ماه دوم سال به خاطر کاهش دما و یخبندان‌های طولانی که در این روستا اتفاق می‌افتد، جمعیت مسافران روستا خیلی کم می‌شود و روستا خلوتِ‌خلوت است. طبیعتا وقتی گردشگر کم شود، هزینه‌های سفر و اقامت در روستا هم اقتصادی‌تر درمی‌آید. درعوض سرمای هوا و برف و بوران اجازه نمی‌دهد درست‌وحسابی قشنگی‌های روستا را ببینید و کمی مسیر رفت‌وآمد را خطرناک می‌کند.

کندوان در تبریز

کندوان هتل یا اقامتگاه داره؟

در روستای کندوان اقامتگاه‌های متعددی وجود دارد که می‌توانید زندگی در کران‌ها و خانه‌های کله قندی را برای یک شب هم شده تجربه کنید. اهالی روستا نیز خانه‌های خود را به مسافران و گردشگران اجاره می‌دهند.

برخی از اقامتگاه‌های روستای کندوان در ادامه معرفی شده‌اند:

  • هتل بین‌المللی صخره‌ای لاله کندوان: سومین هتل صخره‌ای در دنیا و نخستین هتل صخره‌ای زنده در دنیا
  • اقامتگاه بوم گردی هما: جنب مدرسه قدیمی
  • اقامتگاه بوم گردی مولایی: مقابل حمام قدیمی کندوان
  • اقامتگاه بوم گردی داریوش: مقابل چشمه آب معدنی
  • اقامتگاه بوم گردی سیروس رنجبر: محله گیله جان
  • اقامتگاه بوم گردی تورال (احمد رییسی)، اقامتگاه بوم گردی اصلانی و ...
آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ترینی‌ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ترینی‌ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد