شناسه خبر: ۱۸۳۴
لینک کوتاه کپی شد

تلخی دهان | علل تلخی دهان | درمان تلخی دهان

تلخی دهان اول صبح چه دلیلی میتونه داشته باشه ؟ | روش های درمان خانگی تلخی دهان

تلخی دهان اول صبح خیلی آزار دهنده است ولی می تواند علت های مختلفی داشته باشد که در ادامه توضیح خواهیم داد.

تلخی دهان

پر بازدید

ترینی‌ها :

اینکه اول صبح تلخی دهان را تجربه کنیم، حس ناخوشایندی برای همه ماست. هر کس ممکن است به دلایلی، گاهی این حس را تجربه کند. اما تلخی دهان را نباید نادیده بگیریم و باید دنبال علت آن بگردیم. در ادامه دلایل تلخی دهان را برای شما خواهیم گفت و روش های درمانی و از بین بردن آن را نیز ذکر می کنیم.

دلایل تلخی دهان اول صبح

تلخی دهان می‌تواند به علت موارد مختلفی ایجاد شود از جمله:

  • مشکلات دهانی
  • مسائل گوارشی
  • تغذیه نامناسب
  • مصرف داروها

مشکلات دهانی مانند عفونت‌های دندانی، التهاب لثه، عفونت زبان و ترشحات دهانی ممکن است علت تلخی دهان باشند. همچنین، مشکلات گوارشی مانند سوء هاضمه، بیماری‌های کبدی، اختلالات کلیوی و مشکلات روده‌ای می‌توانند نیز باعث تلخی دهان شوند. مصرف بعضی داروها نیز می‌تواند عامل تلخی دهان باشد.

همچنین، تغذیه نامناسب نیز می‌تواند عامل تلخی دهان باشد. مصرف غذاهای چرب و سنگین، نوشیدن الکل، مصرف قهوه و سیگار نیز می‌تواند باعث تلخی دهان شود. در نهایت، بعضی بیماری‌ها مانند بیماری‌های ریه و عفونت‌های اورژانسی نیز ممکن است باعث تلخی دهان شوند. بنابراین، در صورتی که تلخی دهان شما به صورت مداوم و بدون دلیل آشکاری می‌شود، بهتر است به پزشک خود مراجعه کنید.

دلایل اصلی تلخی دهان اول صبح

کبد

کبد، به عنوان یکی از مهم ترین اعضای بدن، بدن را از سموم و مواد زائد پاک می کند و در متابولیسم آنزیم ها نیز نقش دارد. در صورت ایجاد مشکل در کبد، دهان تلخ می شود. در چنین حالتی, کبد نیاز به پاکسازی دارد.

عدم توجه به بهداشت دهان

عدم توجه به بهداشت دهان و دندان نیز می تواند علت تلخی دهان اول صبح باشد. حتما پیش از خواب مسواک بزنید و از دهانشویه استفاده کنید تا تلخ بودن دهان اول صبح شما را آزار ندهد.

سینوزیت

سینوزیت نیز می تواند علت تلخی دهان اول صبح باشد. در اثر سینوزیت، راه سینوس های بینی بسته شده و فرد بو و طعم را احساس نمی‌کند. این عوامل تلخی دهان در اول صبح را به همراه خواهد داشت.

تلخ شدن دهان

سرماخوردگی

گاهی به جای احتمال نگران کننده ای مانند کبد و تلخی دهان، سرماخوردگی می تواند پاسخ این باشد که علت تلخی دهان چیست. سرماخوردگی با ایجاد گرفتگی راه بینی و گلو و ایجاد عفونت در دستگاه گوارش، می‌تواند علت تلخی دهان اول صبح باشد.

حساسیت

حساسیت یا آلرژی نیز یکی دیگر از دلایل ساده این مسئله و تلخی دهان در اول صبح است. حساسیت موجب گرفتگی و اختلال در سلامت دستگاه گوارش شده و می تواند علت تلخی دهان اول صبح باشد.

رفلاکس معده

رفلاکس معده یا برگشتن اسید معده به درون مری در کنار کبد و تلخی دهان، یکی دیگر از پاسخ های سوالاتی نظیر علت تلخی دهان است. در این حالت، دریچه بین مری و معده (که در حالت طبیعی بسته است و مانع خروج اسید به درون مری شود) ضعیف شده و یا در اثر آسیب باز می شود. در نتیجه اسید‌ها از معده خارج شده، و فرد در معده و قفسه سینه خود احساس سوزش می کند.

کشیدن سیگار

اگر اهل کشیدن سیگار باشید، به احتمال زیاد با تلخی دهان اول صبح غریبه نیستید. سیگار به دلیل داشتن مواد شیمیایی و سمی به جوانه های چشایی آسیب می زند و می تواند پاسخ این سوال باشد که علت تلخی دهان چیست.

کاهش میزان ویتامین بدن

کمبود ویتامین نیز می تواند علت تلخی دهان اول صبح باشد. انواع ویتامین ها برای درک بو و مزه ضروری هستند، و مستقیما روی حواس چشایی و بویایی تاثیر می گذارند. البته وجود بیش از حد ویتامین ها نیز می تواند علت تلخی دهان اول صبح باشد. کمبود ویتامین ب. ۱۲ و افزایش روی در بدن از پاسخ های رایج علت تلخی دهان چیست در این حالت هستند.

اختلال در سلامت بدن و بیماری

بی آبی بدن، اختلال در عملکرد غدد بزاقی، یا نفس کشیدن از راه دهان، باعث خشکی دهان می شوند. خشکی دهان طعم دهان را تغییر می‌دهد و به آن یک طعم فلزی می‌دهد. علاوه بر کبد و تلخی دهان، علت تلخی دهان در صبح همچنین می تواند نشانه دیابت، تیروئید، یا مشکلاتی در کلیه باشد.

شرایط خاص و تلخ بودن دهان اول صبح

علاوه بر موارد پرتکراری مانند سرماخوردگی، کبد و تلخی دهان، استفاده از دخانیات، کمبود ویتامین و…، موارد دیگری نیز می توانند به ما بگویند که علت تلخی دهان چیست. از جمله این موارد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • شیمی درمانی و استفاده از دارو‌های بیولوژیکی که باعث دهان طعم فلزی یا تلخی و شوری به خود بگیرد.
  • بارداری (مخصوصا در مراحل اولیه آن) می تواند تغییراتی در حس چشایی ایجاد کند، و دهان طعم فلزی و تلخ به خود بگیرد.
  • جراحی های مربوط به بینی، حلق و دهان می توانند به اعصاب جوانه چشایی و یا غدد بزاق صدمه بزنند و باعث تلخی دهان اول صبح شوند.
  • پیری نیز می تواند علت تلخی دهان در اول صبح باشد که با سبک زندگی و تغذیه سالم می توان تا حد زیادی آن را کنترل کرد.

تلخ بودن دهان

پیشگیری از ایجاد تلخی دهان

اگر دنبال جواب این سوال هستید که “چگونه تلخی و خشکی دهان را از بین ببریم” روش‌های مقابله می‌توانند به شما در این راه کمک کنند. این مشکل ناشی از هر علتی که باشد، می‌توانید کارهایی را برای کاهش علائم و رفع تلخی مزه دهان انجام دهید. برخی از راه‌های مقابله با تلخی در دهان عبارت‌اند از:

  • یک روتین مناسب برای مراقبت از سلامت دهان و دندان داشته باشید. این روتین باید شامل مسواک زدن مرتب دندان‌ها و زبان باشد (اطمینان حاصل کنید که به‌آرامی زبانتان را مسواک می‌زنید). همچنین برای جلوگیری از عفونت‌های دهانی (همچون بیماری لثه)، یکبار در روز از نخ دندان استفاده کنید و دهان خود را با یک دهان‌شویه آنتی‌باکتریال بشویید.
  • با نوشیدن آب در طول روز دهانتان را مرطوب نگه دارید. علاوه بر این، جویدن آدامس بدون قند هم به فعال‌شدن بزاق کمک می‌کند.
  • سیگار را ترک کنید و از مصرف برخی از غذاهای تند بپرهیزید تا مانع از بروز اختلال در جوانه‌های چشایی شوید.
  • سعی کنید از ظروف غیرفلزی استفاده کنید.

بهترین روش برای مقابله با تلخی دهان در خانه

برای رفع مزه بد دهان بهترین راه حل ها شامل مواردی است که در ادامه با هم میخوانیم:

  • سم زدایی بدن با عسل
  • جویدن آدامس
  • مصرف مایعات برای رفع مشکل کم‌آبی بدن
  • مصرف مرکبات ترش‌مزه برای ترشح بزاق
  • استفاده از نخ دندان و مسواک دندان‌ها و زبان
  • سم‌زدایی با سیر، چغندر، لیمو، عسل و جعفری
  • رفع مشکل رفلاکس معده
  • قرقره با آب نمک و جوش شیرین
آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ترینی‌ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ترینی‌ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد