شناسه خبر: ۱۷۸۵
لینک کوتاه کپی شد

جنگل ارفع ده | زیبایی های جنگل ارفع ده

جنگل ارفع ده، جایی که با هر قدم شگفت زده تر میشید! این همه زیبایی واقعا ایرانه؟

یکی از مکان های دیدنی شمال ایران در منطقه سوادکوه، جنگل ارفع ده است که زیبایی خاص و منحصر به فردی دارد.

جنگل ارفع ده

پر بازدید

ترینی‌ها :

اگر به جنگل نوردی در مناطقه بکر و دست نخورده علاقمند هستید، پیشنهاد می کنیم جنگل ارفع ده را از دست ندهید. جنگل ارفع ده با زیبایی خاص خود، در منطقه سواد کوه مازندارن قرار دارد و به دلیل اینکه در ارتفاعی بالایی قرار دارد، بکر و دست نخورده باقی مانده است. شما در جنگل ارفع ده مسیرهای زیبا، چشمه ها و چشم اندازهای فوق العاده ای را تجربه خواهید کرد.

جنگل ارفع ده کجاست؟

اگرچه جنگل ارفع ده با تهران فقط ۱۸۰ کیلومتر فاصله دارد که در حالت عادی ۲ ساعته و با احتساب ترافیک، ۳ یا ۴ ساعته به آن می‌رسید، اما این جنگل متعلق به استان زیبای مازندران است. فاصله جنگل ارفع ده و چشمه پراو سواد کوه تا مرکز این استان، حدود ۹۰ کیلومتر محاسبه شده است. اگرچه جنگل‌ها در بهار، رخت سبز به تن می‌کنند و آواز خوش پرندگان روی شاخه‌های جوان بسیار گوشنواز است، اما تماشای زیبایی‌های طبیعت در روستای ییلاقی ارفع ده در فصل پاییز، چیز دیگری است.

دسترسی به جنگل ارفع ده

جنگل و روستای ارفع ده در مسیر فرعی راه ارتباطی تهران به مازندران از طریق جاده فیروز کوه قرار دارد. در جاده فیروزکوه پیش می‌روید. بعد از عبور از فیروزکوه و روستای معروف ورسک، به منطقه‌ای به نام چاپارخانه یا دم زنون (نام روستاهای منطقه) می‌رسیم. در سمت چپ جاده هلال احمر سرخ آباد دیده می‌شود که کمی از کنار جاده عقب‌تر است. ۲۰ متر بالاتر از هلال احمر، دو جاده خاکی وجود دارد که جاده سمت راست به طول هفت کیلومتر، جاده خاکی مناسبی است و انواع سواری و مینی بوس می‌توانند در آن تردد کنند. این جاده ما را به روستای ارفع ده می‌رساند.

ارفع ده

بهترین زمان سفر به ارفع ده

ارفع ده در هر فصلی از سال، جلوه زیبای خود را دارد. بهار این منطقه مملو از طراوت است؛ تابستان با هوای خنک، پناهگاهی برای فرار از گرما است؛ پاییز با رنگ‌های رویایی چشم را می‌‌نوازد و زمستان سکوت و سکون خود را دارد. با وجود تمام این ویژگی‌ها، بهترین زمان سفر به ارفع ده، فصول بهار و پاییز هستند. شکوه و جلوه‌گری طبیعت در این دو فصل به اوج خود می‌رسد.

اقامت در سفر به جنگل ارفع ده

امکان اقامت هم در ارفع‌ده و هم در ارتفاعات (قله ارفع‌ کوه) وجود دارد. در ورودی روستا یک امامزاده وجود دارد که با دو اتاق تقریبا ظرفیت ۲۵ تا ۳۰ نفر را دارد و چشمه جوشانی در حیاط این امامزاده در تمام فصول سال جاری است. در داخل روستا نیز یک حسینیه وجود دارد که به مراتب بزرگ‌تر از امامزاده است و تقریبا ظرفیت ۶۰ تا ۷۰ نفر را دارد که با هماهنگی با مسئولان روستا امکان استفاده از آن‌ها موجود است. این دو محل امکاناتی مانند آب، برق و سرویس بهداشتی دارند. اگر قصد شب‌مانی در جنگل یا اقامت در قله ارفع‌ کوه را دارید، هم در جنگل می‌توانید کمپ برپا کنید و هم در جان‌پناه سنگی قله بمانید که از انتهای جنگل دیده می‌شود. کف جان‌پناه موکت است و برای ماندن باید کیسه‌خواب مناسب داشته باشید. 

قصد سفر داری؟ به کمک این سایت ها بهترین جا رو رزرو کن | ۶ سایت رزرو اقامتگاه

سفر به ارفع ده

جاذبه‌های گردشگری روستای ارفع ده

همان‌طور که پیشتر نیز گفتیم، جنگل ارفع ده و چشمه پراو سواد کوه، فاصله چندانی با تهران ندارد. بنابراین اگر با دوستان و یا خانواده تصمیم گرفتید که آخر هفته سفری یک روزه را در دل طبیعت تجربه کنید، کافی است لوازم و تجهیزات لازم را بردارید و به دل جاده بزنید.

اگر ترافیک، گریبانگیر شما نشود، دو ساعت و نیم دیگر در ارفع ده خواهید بود. این روستای شمالی، بسته پیشنهادی ویژه‌ای برای سفر یک روزه شما دارد که در آن میان کوه‌نوردی، غارگردی، بازدید از چشمه و جنگل نیز گنجانده شده است.

 

  • غار اسپهبد خورشید

برای رسیدن به جنگل ارفع ده و چشمه پراو سواد کوه، اگر از سمت تهران به سوی دماوند و سپس جاده فیروزکوه حرکت کنید، پس از گذشتن از ورسک و ‌کلیسای اوریم به یک خروجی می‌رسید که مسیر رسیدن به غار است. این غار که بیش از هزار سال قدمت دارد، از ارتفاعات ارفع کوه قابل مشاهده است و در فهرست منابع طبیعی ملی نیز به ثبت رسیده است.

  • صعود به قله ارفع کوه

ارتفاع ارفع کوه ۲۷۳۵ متر از سطح دریاست که معمولا کوه‌نوردان زیادی را به سبب مسیر سرسبز و پر از درخت به سوی خود جذب می‌کند. مسیری که در زمستان پوشیده از برف است و صعب‌العبور می‌شود، در سایر فصول سال احتیاج به تجهیزات آنچنانی ندارد.

ارفع ده زیبا

  • جنگل ارفع ده

اگر از سمت جنگل ارفع ده به سوی چشمه پراو حرکت کنید، در یک سربالایی با شیب متوسط قرار خواهید گرفت که بهتر است پا جای پای گردشگران قبلی بگذارید، وگرنه هیچ بعید نیست که از مسیر اصلی منحرف شوید.

خاک جنگل به سبب تراکم درختان و پوشش گیاهی معمولا نرم و مرطوب است، بنابراین برای طبیعت گردی در جنگل ارفع ده و چشمه پراو سواد کوه، حتما کفش مناسب به همراه داشته باشید.

هر چقدر ارتفاع بگیرید، جلوه‌های طبیعی زیباتری را مشاهده خواهید کرد، از جمله دورنمای غار اسپهبد خورشید، دشت‌های فراخ و مه‌گرفته و درختانی که در هر فصل، لباس‌های مخصوص به تن می‌کنند.

در ادامه این پیشروی به یک دوراهی مهم می‌رسید که برای تماشای چشمه پراو باید به سمت چپ بروید. این مسیر پر از پوشش گیاهی خاص منطقه و پرندگان زیبایی است، بنابراین پیشنهاد می‌کنیم بدون دوربین عکاسی حرفه‌ای این مسیر را برای گردش انتخاب نکنید.

  • چشمه پراو

آخرین جاذبه طبیعی در تور یک‌روزه جنگل ارفع ده و چشمه پراو سواد کوه، چشمه‌ای است که انتظار نداشته باشید کنار آن بنشینید و نقطه جوشش آن را تماشا کنید! چراکه این چشمه در ارتفاعات قرار دارد و انشعاباتی از آن از بلندی به پایین می‌ریزد که می‌توانید دست‌هایتان را به‌راحتی زیر این آب‌باریکه‌ها بشویید و قمقمه پر‌کنید.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ترینی‌ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ترینی‌ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد