شناسه خبر: ۱۷۸۳
لینک کوتاه کپی شد

بهداشت دوران قاعدگی | رعایت نکات بهداشتی در دوران قاعدگی

میدونی بهداشت قاعدگی چقدر اهمیت داره ؟ | نکات ضروری رعایت بهداشت در دوران قاعدگی

یکی از مواردی که در دوران قاعدگی، اهمیت فراوانی دارد، رعایت بهداشت دوران قاعدگی است. برای اینکه نکات لازم بهداشتی دوران قاعدگی را بدانید همراه ما باشید!

بهداشت قاعدگی

پر بازدید

ترینی‌ها :

دوران قاعدگی یکی از دوره های سخت و حساس برای زنان است و رعایت بهداشت قاعدگی برای این روزها از اهمیت زیادی برخودار است. در این زمان تغییرات هورمونی باعث می شود که زنان حالات روحی و جسمی سخت و دردناکی را تجربه کنند. در این دوران، بهداشت قاعدگی بسیار نادیده گرفته می شود.  اگر کنجکاو هستید در مورد بهداشت قاعدگی بیشتر بدانید، همراه ما باشید.

بهداشت دوران قاعدگی

زنان در دورران قاعدگی از لحاظ روحی و جسمی بسیار آسیب‌پذیر هستند. زیرا در دوره قاعدگی تمام اندام‌ها و سیستم‌های بدن از لحاظ فیزیولوژیک دچار شرایط پیچیده‌ای می‌شوند. این پیچیدگی را می‌توان شامل گرفتگی عضلات، تضعیف روحیه و نوسانات هورمونی دانست که همگی ناشی از تغییرات دوره قاعدگی خواهند بود. 

اکثر زنان دوره‌های قاعدگی را بدون کسب آگاهی پشت سر می‌گذارند و به خود زحمت نمی‌دهند که بفهمند عملکرد بهداشتی آن‌ها صحیح است یا خیر. این موضوع تا جایی پیش رفته که متاسفانه هنوز در کشور ما برخی دختران و زنان درگیر تصورات قدیمی و نادرست در خصوص دوره پریودی هستند.

نکات بهداشتی دوران قاعدگی

اهمیت رعایت بهداشت در دوران قاعدگی

خون قاعدگی پس از خروج از بدن می‌تواند سایر ارگانیسم‌ها را آلوده کند. این موضوع حتی در روزهایی که شدت خونریزی کمتر است باید مورد توجه قرار گیرد. زیرا برخورد خون پریودی با واژن و ترکیب آن با عرق در اندام تناسلی باعث می‌شود تا مکان گرم و مرطوبی برای تکثیر باکتری به وجود آید. 

از همین‌رو احتمال بروز بیماری‌های عفونت مجاری ادراری، عفونت واژن و بثورات پوستی افزایش می‌یابد. واژن یک اندام خود تمیز شونده بدن است اما باز هم تمیز نگه داشتن آن در دوره پریودی بسیار مهمی تلقی می‌شود.

در این دوران بدن زن به‌دلیل تغییرات هورمونی و فیزیولوژیکی بیشتر به عفونت‌ها و بیماری‌ها حساس خواهد شد. به‌همین دلیل متخصصین بهداشت زنان در دوران پریودی را به‌منظور حفظ سلامت جسمی و روانی بسیار مهم می‌دانند. اینجاست که اهمیت رعایت بهداشت در دوران قاعدگی زنان بیش از پیش مشخص می‌شود.

  • تعویض زودهنگام نوار بهداشتی، کاپ قاعدگی یا تامپون 

خون خارج شده دوره قاعدگی می‌تواند باعث آلودگی اندام تناسلی زنان شود. پدهای بهداشتی مرطوب هستند و در اثر ترکیب با عرق محیط مناسبی برای رشد باکتری ایجاد می‌کنند. از همین‌رو احتمال بروز بثورات پوستی، عفونت واژن و مجاری ادراری افزایش می‌یابد. 

کاپ قاعدگی را باید به درستی بشویید و نوار بهداشتی یا تامپون حداکثر تا 6 ساعت تعویض شوند. اگر تامپون به مدت طولانی در واژن باقی بماند منجر به سندروم شوک سمی (TSS) ناشی از عفونت باکتریایی می‌شود. تمیز شستن و خشک نگه داشتن کاپ قاعدگی بین هر دوره پریودی از دیگر روش‌های رعایت بهداشت زنان در دوران قاعدگی به‌شمار می‌آید.

بهداشت قاعدگی

  •  استفاده از لباس زیر نخی و تمیز

یکی از اصلی‌ترین دلایل بیماری‌های عفونتی در دوره قاعدگی زنان عدم رعایت بهداشت فردی و جنس لباس زیر آن‌ها است. شما باید از لباس زیر با الیاف طبیعی و نخی استفاده کنید تا از بروز حساسیت پوستی جلوگیری شود. لباس زیر نخی بسیار کمتر از جنس‌های دیگر رطوبت بدن را جذب می‌کند و تعویض زود هنگام آن مانع از تجمع باکتری یا قارچ خواهد شد.

  • رعایت بهداشت در قاعدگی با دوش گرفتن

یکی از سوالات رایج در دوره پریودی این است که آیا می‌توانم در دوره عادت ماهانه دوش بگیرم؟ در قدیم توصیه می‌شد دختران و زنان در طول دوره پریودی به‌دلیل ورود باکتری و ایجاد عفونت نباید حمام کنند. این تفکر امروزه صحیح نیست.

شما می‌توانید برای بهبودی نوسانات خلق‌وخو و افزایش انرژی جسمانی خود یک تا 2 بار در روز استحمام کنید. حتی استفاده از صابون‌های مخصوص و استاندارد دوره قاعدگی هنگام دوش گرفتن کاملا مجاز است. دوش آب گرم علاوه‌بر افزایش نشاط باعث از بین رفتن تنش در عضلات کمر، شکم و لگن می‌شود.

بهداشت زنانه

  • شستن دقیق دست پس از تعویض نوار بهداشتی

قبل و بعد از استفاده از نوار بهداشتی، تامپون یا کاپ قاعدگی، دستان‌تان را خوب بشویید تا هنگام لمس و شستن ناحیۀ تناسلی‌تان دست‌تان تمیز باشد و هیچ‌گونه آلودگی به این ناحیه منتقل نشود.

شستن صحیح ناحیه تناسلی

شستشوی واژن در زمان قاعدگی اهمیت زیادی دارد. در طول دوره قاعدگی، خون محیط بسیار مناسبی را برای رشد باکتری‌ها در واژن ایجاد می‌کند. بنابراین، باید ناحیۀ تناسلی‌تان را حداقل دو بار در روز، به روش صحیح، بشویید.

هنگام شستن مقعد، حرکت دست‌تان باید از سمت واژن به مقعد باشد، نه بالعکس. در واقع، حرکت دست از مقعد به سمت واژن می‌تواند منجر به انتقال باکتری از مقعد به داخل واژن یا مجرای ادرار شود و در نهایت، منجر به بروز عفونت ‌شود. البته این روش شستشو فقط مختص به دوره قاعدگی نیست، ناحیه تناسلی‌تان را همیشه به این روش بشویید.

یادتان باشد نباید واژن‌تان را بیش از حد بشویید، چرا که شستشوی بیش از حد سبب بر هم خوردن تعادل پی‌اچ (PH)  واژن شود. با بر هم خوردن تنظیم پی اچ واژن، در برابر عفونت‌های قارچی و واژینوز باکتریایی آسیب‌پذیر خواهید شد.

تمیزی دوران قاعدگی

  • عدم استفاده از محصولات شیمیایی سنگین

برای بهداشت قاعدگی به سراغ محصولات شیمیایی سنگین مانند صابون و سایر محصولات ضد میکروبی نروید. این محصولات باعث می‌شوند تا:

  • باکتری مفید اطراف واژن از بین بروند.
  • مواد ضدعفونی قوی باعث خشک شدن پوست اطراف واژن، ترک یا ایجاد زخم خواهند شد.
  • اسانس شیمیایی و مصنوعی آن‌ها باعث ایجاد حساسیت بافتی و بثورات پوستی در واژن می‌شوند.
  • روش صحیح دور انداختن پد بهداشتی یا تامپون

بهترین راه‌کار برای عدم سرایت باکتری و عفونت پیچیدن نوار بهداشتی یا تامپون در دستمال کاغذی قبل از دور انداختن است. یادتان باشد شستشوی آن‌ها کار درستی نیست، زیرا باعث مسدود شدن سرویس بهداشتی می‌شود و به‌دلیل برگشت آب به بالا باکتری را در محل مورد نظر پخش می‌کند. پس از دور انداختن پد بهداشتی یا تامپون حتما دست‌های خود را با آب و صابون بشویید.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ترینی‌ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ترینی‌ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد