شناسه خبر: ۱۷۲۱
لینک کوتاه کپی شد

سبز شدن سیب زمینی

سیب زمینی سبز شده رو بخوریم یا نه؟

حتما براتون پیش اومده که سیب زمینی هاتون سبز بشه، اما باید بدونیم که مصرف سیب زمینی سبز شده خطرناک هست یا نه!

سیب زمینی

پر بازدید

ترینی‌ها :

سبز شدن سیب زمینی رو همه ما دیدیم، بعضی ها از خیر مصرفش می گذرن و برخی افراد هم با چاقو قسمت های سبز شده سیب زمینی را جدا می کنند. اما سوال مهم این است که آیا مصرف سیب زمینی سبز شده مضر است یا خیر؟ با ما همراه باشید تا به این سوال پاسخ دهیم.

علت سبز شدن سیب زمینی

سبز شدن سیب زمینی یک فرآیند طبیعی است. هنگامی که سیب زمینی ها در معرض نور قرار می گیرند، شروع به تولید کلروفیل می کنند، رنگدانه ای سبز است که به بسیاری از گیاهان و جلبک ها رنگ می بخشد.

سبز شدن سیب زمینی

کلروفیلی که به برخی از سیب زمینی ها رنگ سبز می دهد، کاملا بی خطر است. در حقیقت، این ماده در بسیاری از غذاهایی که هر روز مصرف می کنید، وجود دارد. با این وجود، سبز شدن سیب زمینی همچنین می تواند نشانه تولید چیزی با مطلوبیت کمتر و به طور بالقوه خطرناک باشد- یک ترکیب سمی که «سولانین» نامیده می شود.

خوردن سیب زمینی سبز شده خطرناک است؟

رنگ سبز و طعم تلخی که گه گاهی سیب زمینی ایجاد می کند، می تواند نشان دهنده ی وجود سم باشد. وقتی سیب زمینی ها در معرض نور قرار می گیرند، کلروفیل تولید می کنند. کلروفیل در رنگدانه ای هست که باعث سبز شدن سیب زمینی می شود. در واقع این رنگدانه سبز در سبزیجاتی که هر روز می خورید وجود دارد و دلیل رنگ سبز آن ها است و کاملا بی ضرر است.

اما رنگ سبز ایجاد شده در سیب زمینی می تواند خبر از وجود سم در سیب زمینی را بدهد. زیرا همزمان با تشکیل کلروفیل، ترکیب سمی از خانواده آلکالوئیدها نیز در معرض نور ساخته می شود. در واقع سیب زمینی سمی به نام سولانین تولید می کند که از اون در برابر حشرات و باکتری ها محافظت می کند و برای انسان خطرناک است.

سیب زمینی سبز شده

علائم مسمومیت با سولانین تهوع، استفراغ، اسهال، تعریق، سردرد و درد معده است. در موارد شدید، اثرات شدیدی مانند فلج، تشنج، مشکلات تنفسی، کما و حتی مرگ را در پی دارد.

آیا جوشاندن و پوست کندن سیب زمینی سبز در کم کردن خطر آن موثر است؟

بیشترین سطح سولانین در پوست یک سیب زمینی وجود دارد. بافت سبز رنگ زیرپوست سیب زمینی مهم ترین محل تجمع سولانین هست و باید قبل از مصرف سیب زمینی پوست آن به ضخامت دو تا سه میلی متر برداشته شود. حتی پوست گیری سیب زمینی موجب استرس گیاه و تولید سولانین در بافت گوشتی می شود. بنابراین سیب زمینی پوست کنده شده نیز باید بلافاصله طبخ شود و نگهداری طولانی آن خطرناک است.

پس اگر سیب زمینی فقط چند لک سبز کوچک داشت، می توانید سیب زمینی را برش دهید یا پوستش را بگیرید اما اگر سیب زمینی خیلی سبز بود یا طعم تلخی داشت (نشانه سولانین است) بهتر است آن را دور بریزید.

جوشاندن و سایر روش های پخت و پز به میزان قابل توجهی سطح سولانین را کاهش نمی دهد اما سرخ کردن سیب زمینی روش بهتری است. همچنین بهتر است سیب زمینی ها را در جای خشک، خنک و تاریک مثل انبار یا زیرزمین نگهداری کنید. نگهداری از سیب زمینی در یخچال هم درست نیست. یخچال برای نگهداری سیب زمینی بیش از اندازه سرد است. بعضی مطالعات نشان می دهد که نگهداری از سیب زمینی در یخچال هم باعث تولید سولانین می شود.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ترینی‌ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ترینی‌ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد