شناسه خبر: ۱۶۰۶
لینک کوتاه کپی شد

حالت خوابیدن | ارتباط سلامت قلب و حالت خوابیدن

به این حالت خوابیدن، سلامت قلبت رو به خطر میندازه!

اینکه شب ها به سمت راست بخوابید یا چپ، تاثیر زیادی در سلامت قلب شما دارد. برای اینکه قلب سالمی داشته باشید باید بدانید حالت خوابیدن شما چطور باشد.

حالت خوابیدن

پر بازدید

ترینی‌ها :

حالت خوابیدن شما تاثیر زیادی در سلامت بدن دارد. عادت های شما در حالت خوابیدن باید به گونه ای باشد که به قلب و دیگر اعضای بدن آسیبی نرسد. ما در ادامه توضیح خواهیم داد که بهترین و بدترین حالت خوابیدن برای سالم ماندن قلب کدام است.

خوابیدن به پهلوی چپ و مزایای و معایب آن برای قلب

در تعداد کمی از تحقیقات تأثیر حالت و پوزیشن خوابیدن روی سلامت قلب بررسی شده است. با این حال، شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد خوابیدن به پهلوی چپ ممکن است فشار بر قلب را افزایش دهد.

در سال ۱۹۹۷ میلادی (۱۳۷۵ شمسی)، محققان برای اولین بار و با استفاده از نوار قلب یا الکتروکاردیوگرام (ECG) متوجه شدند که خوابیدن به پهلو باعث ایجاد تغییرات قابل توجهی در فعالیت الکتریکی قلب می‎شود. بعدها در سال ۲۰۱۸ میلادی (۱۳۹۶ شمسی)، محققان دریافتند که خوابیدن به پهلوی چپ با تغییر در ECG افراد سالم مرتبط است. آن‌ها با استفاده از نوعی تکنیک تصویربرداری به نام وکتور کاردیوگرافی (Vectorcardiography) نشان دادند که خوابیدن به سمت چپ باعث جابه‌جایی و چرخش قلب می‌شود. محققان تغییر فعالیت الکتریکی را به این حرکت قلب نسبت دادند.

حالت خوابیدن

هنگامی که شرکت‌کنندگان به پهلوی راست خود می‌خوابیدند، تقریباً هیچ تغییری در ECG مشاهده نمی‌شد. محققان دریافتند که در این پوزیشن، قلب توسط لایه‌ی نازکی از بافت بین ریه‌ها که «مدیاستن» (Mediastinum) نام دارد، در جای خود نگه داشته می‌شود. درست است که دراز کشیدن به پهلوی چپ ممکن است فعالیت الکتریکی قلب شما را تغییر دهد، اما هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد این تغییر بتواند خطر ابتلا به بیماری قلبی را در افراد سالم افزایش دهد.

چطوری تو خواب خر و پف نکنیم؟!

خوابیدن به پهلوی راست و مزایا و معایب آن برای قلب

در مورد اینکه خوابیدن به پهلوی چپ برای قلب بهتر است یا به پهلوی راست، اختلاف نظر وجود دارد. بعضی از کارشناسان خواب بر این باورند که خوابیدن به پهلوی راست می‎تواند ورید اجوف را فشرده کند. ورید اجوف، سیاهرگی است که به سمت راست قلب شما وارد می‌شود.

درست خوابیدن

در یک مطالعه مشاهده شد که بیشتر شرکت‌کنندگان مبتلا به بیماری عضله‌ی قلب به نام «کاردیومیوپاتی اتساعی» ترجیح می‌دهند به جای پهلوی چپ، به پهلوی راست بخوابند. معمولاً در این بیماری که با ضعیف شدن عضله‌ی قلب همراه است، بطن یا حفره‌ی قلب کشیده و نازک می‌شود. درنتیجه، قلب نمی‌تواند خون را به‌خوبی پمپاژ کند.

بعضی از پزشکان توصیه می‌کنند که افراد باردار به پهلوی چپ بخوابند. با توجه به اینکه کبد در سمت راست شکم قرار دارد، خوابیدن به سمت چپ باعث دور نگه داشتن رحم از آن اندام بزرگ می‌شود. همچنین از تحت فشار قرار گرفتن ورید اجوف تحتانی توسط وزن جنین جلوگیری کرده و کار قلب را آسان‌تر می‌کند. درنتیجه، جنین خون بیشتری دریافت می‌کند.

بهترین جهت خواب

 اگه میخوای خواب خوبی داشته باشی این کارها رو بکن

بهترین حالت خوابیدن برای حفظ سلامت قلب چیست؟

اگر سالم هستید و بیماری قلبی ندارید، در حال حاضر هنوز مشخص نیست که بهترین وضعیت و پوزیشن خوابیدن برای حفظ سلامت قلب شما چیست. به احتمال زیاد، داشتن خواب باکیفیت از پوزیشن خوابیدن مهم‌تر است. شواهد حاکی از آن است که کمبود خواب و پایین بودن کیفیت خواب خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب را افزایش می‌دهد. عروق کرونر، رگ‌هایی هستند که وظیفه‌ی خون‌رسانی به عضله‌ی قلب را بر عهده دارند.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ترینی‌ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ترینی‌ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد