شناسه خبر: ۱۴۴۲
لینک کوتاه کپی شد

قرص ویتامین | زمان مصرف ویتامین

می دونستی اگر قرص ویتامین تو زمان درستش مصرف نشه؛ اصلا فایده ای نداره؟

قرص های ویتامین با توجه به انواع مختلفشان، زمان مصرف مخصوص به خود را دارند. در این مطلب زمان مصرف هر قرص ویتامین گفته شده است.

ویتامین

پر بازدید

ترینی‌ها :

ویتامین ها و مکمل های غذایی از مهم ترین مواردی هستند که مصرف آن ها برای سلامت بدن ضروری است. قرص های ویتامین انواع مختلفی دارند که هر کدام زمان خاصی برای مصرف آن ها تعیین شده است. بعد از خواندن این مطلب، ویتامین هایتان را در زمان درست استفاده خواهید کرد. 

زمان درست مصرف ویتامین ها

ویتامین C

ویتامین C نقش‌های حیاتی زیادی در بدن ایفا می‌کند. برای مثال به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی عمل می‌کند و برای سلامت سیستم ایمنی و سنتز کلاژن و انتقال دهنده‌های عصبی مورد نیاز است. انواع مختلفی از مکمل‌های ویتامین C وجود دارد.

می‌توانید مکمل‌های ویتامین C را در هر زمان از روز با یا بدون غذا صرف کنید. لازم است مکمل‌های ویتامین C در یک مکان تاریک و خنک نگهداری شوند؛ زیرا این ماده مغذی به گرما و نور حساس است.

ویتامین c در مواد غذایی مانند کیوی، پرتقال، فلفل قرمز، توت فرنگی،کلم بروکلی و....وجود دارد.

ویتامین‌های گروه B

ویتامین‌های گروه B به صورت جداگانه یا به عنوان مکمل‌های B کمپلکس که حاوی هر هشت ویتامین B هستند به فروش می‌رسند. از آن جا که محلول در آب هستند، می‌توانید آنها را با غذا یا بدون غذا و در هر زمان از روز مصرف کنید.

با توجه به این، اغلب توصیه می‌شود که ویتامین B را صبح بخورید؛ زیرا نقش مهمی در متابولیسم مواد مغذی و تولید انرژی دارد. برخی از افراد بهتر است ویتامین B را به صورت ناشتا مصرف کنند. به عنوان مثال توصیه می‌شود افراد مبتلا به کمبود B12، برای حداکثر جذب مکمل B12 را با معده خالی و همراه با آب مصرف کنند.

علاوه بر مکمل‌ها ویتامین B در موادی همچون گوشت ماهی، گوجه فرنگی، قارچ، سیب زمینی و.. موجود است.

قرص ویتامین

ویتامین A

به دلیل افزایش نیازها یا کاهش جذب، جمعیت خاصی در معرض خطر کمبود ویتامین A قرار دارند. این گروه شامل افراد باردار و شیرده هستند.برای افزایش جذب مطلوب، باید مکمل‌های ویتامین A را همراه با وعده غذایی حاوی چربی مصرف کنید و به خاطر داشته باشید که اگر رژیم غذایی متعادلی دارید، مصرف مکمل‌های ویتامین A معمولاً ضروری نیست.

ویتامین D

ویتامین D برای عملکرد سیستم ایمنی بدن، سلامت استخوان، رشد سلولی و موارد دیگر مورد نیاز است.

ویتامین D را می‌توان در هر زمان از روز مصرف کرد و اکثر این مکمل‌ها باید با وعده یا میان وعده‌های غذایی حاوی چربی مصرف شوند تا از جذب مطلوب اطمینان حاصل شود.

توجه به این نکته ضروری است که فعال شدن ویتامین D به داشتن سطح کافی منیزیم بستگی دارد. بنابراین برای حفظ سطح نرمال ویتامین D، از دریافت منیزیم کافی نیز اطمینان حاصل کنید. همچنین به خاطر داشته باشید که برخی ویتامین‌های محلول در چربی از جمله ویتامین E، ممکن است جذب ویتامین D را تحت تأثیر قرار دهند. از سوی دیگر، مصرف ویتامین K در کنار ویتامین D ممکن است برای تراکم مواد معدنی استخوان مفید باشد.

ویتامین E

ویتامین E به عنوان یک آنتی اکسیدان اصلی در بدن عمل می‌کند و برای جریان خون سالم و عملکرد سیستم ایمنی ضروری است. همچنین یک مکمل غذایی محبوب است؛ اگرچه این ماده مغذی در بسیاری از غذاها وجود دارد و کمبود آن نادر است. معمولاً توصیه می‌شود که مکمل های ویتامین E همراه با غذا مصرف شود.

قرص ویتامین

ویتامین K

می‌توانید مکمل‌های ویتامین K را در هر زمان از روز همراه با غذا یا میان وعده حاوی چربی مصرف کنید. از آنجا که اکثر مردم از طریق رژیم غذایی خود ویتامین K کافی دریافت می‌کنند، مصرف مکمل‌های با دز بالا توصیه نمی‌شود؛ مگر اینکه به دستور پزشک باشد؛ اگرچه این مکمل‌ها به طور کلی بی خطر هستند و عوارض جانبی قابل توجهی ندارند.

با این وجود مکمل ‌ای ویتامین K ممکن است با برخی داروهای ضد انعقاد تداخل داشته باشد. در صورت مصرف این داروها، قبل از دریافت ویتامین K با پزشک خود مشورت کنید.

کپسول مولتی ویتامین

مولتی ویتامین‌ها معمولاً حاوی انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند.از آن جا که این مکمل‌ها معمولاً حاوی ویتامین‌های محلول در چربی و آب هستند؛ معمولاً توصیه می‌شود که آنها را همراه غذا مصرف کنید. این کار ممکن است جذب برخی از مواد مغذی را افزایش دهد و خطر ناراحتی گوارشی را کاهش دهد، ناراحتی‌هایی که در صورت مصرف مولتی ویتامین با معده خالی ممکن است رخ دهد.

 

توجه داشته باشید که مصرف خودسرانه ویتامین ها باعث آسیب رسیدن به سلامت بدنتان می شود. حتما قبل از استفاده هر نوع ویتامینی با پزشک مشورت کنید. 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ترینی‌ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ترینی‌ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد