شناسه خبر: ۱۰۵۳
لینک کوتاه کپی شد

ناخن | انواع بیماری های ناخن | تغییر رنگ ناخن

این تغییر در ناخن ها را جدی بگیرید | معرفی انواع بیماری های مرتبط با شکل ناخن

هر چند وقت یکبار ناخن‌های خود را با دقت بررسی کنید. با این کار در صورت تغییر در شکل، رنگ یا جنس ناخن‌ها متوجه مشکل یا تغییرات خواهید شد.

ناخن

پر بازدید

ترینی‌ها :

در برخی از موارد تغییر در رنگ و شکل ناخن خطرناک نیست و نشانه بیماری نیست. ولی همیشه به تغییرات در شکل و رنگ ناخن ها توجه کنید و در صورت انجام مراقبت های روتین و عدم بهبود حتما به پزشک مراجعه کنید. در این مطلب انواع بیماری های ناخن را بررسی می کنیم

انواع بیماری‌های ناخن

برخی از تغییرات در ناخن‌های شما به دلیل شرایط پزشکی است که باید به آن‌ها توجه کنید. در صورت مشاهده هر یک از این علائم زیر به پزشک مراجعه کنید:

  • تغییر رنگ کلی ناخن مانند زردی ناخن، ایجاد خطوط طولی مانند خطوط سفید عمودی یا خطوط تیره بر روی ناخن و یا ایجاد انواع لکه روی آن‌
  • تغییر در شکل ناخن مانند چماقی شدن ناخن، ناخن قاشقی و ایجاد حفره در ناخن
  • تغییر در ضخامت ناخن
  • شکنندگی ناخن
  • خونریزی در اطراف ناخن‌ها
  • تورم یا قرمزی در اطراف ناخن‌ها
  • درد ناخن‌ها یا اطراف آن‌ها
  • جدا شدن ناخن از بستر

این تغییرات ناخن‎ها می‌تواند به دلیل شرایط مختلف ایجاد شود، از جمله مواردی که در زیر توضیح می‌دهیم.

تغییر رنگ ناخن‌ها

همانطور که جدول زیر نشان داده شده است برخی از تغییر رنگ‌ها می‌توانند نشانه هشداردهنده بیماری خاصی باشند.

بیماری یا مشکلات سلامتی دیگر تغییر رنگ
اکسیژن کافی در جریان خون شما وجود ندارد ناخن‌های آبی
بیماری کبد یا دیابت ناخن‌های سفید
کم‌خونی ناخن‌های رنگ‌پریده
بیماری کلیوی ناخن‌های نیمه‌صورتی، نیمه‌سفید
بیماری ریه، آرتریت روماتوئید یا عفونت ناخن ناخن‌های زرد

اگر میزان رشد ناخن‌های شما کم و زرد و ضخیم شده باشند، ممکن است در اثر مصرف لاک یا دخانیات زیاد باشد.

ایجاد خطوط طولی روی ناخن‌ها

در صورت مشاهده خطوط تیره بر روی ناخن خود، برای بررسی به یک متخصص پوست مراجعه کنید. چرا که این خطوط تیره می‌توانند ناشی از ملانوما، جدی‌ترین نوع سرطان پوست باشند. البته هر نوع تیرگی حتما به معنای سرطان نیست.

ایجاد لکه‌های سفید روی ناخن‌ها

ایجاد لکه‌های سفید روی ناخن‌ها

ایجاد لکه‌های سفید روی ناخن‌ها

این لکه‌ها معمولاً در اثر یک ضربه جزئی به وجود می‌آیند و در افراد سالم بی‌خطر هستند. گاهی ناشی از بیماری‌های عفونی، متابولیکی یا سیستمیک و همچنین داروهای خاص هستند که بهتر است پزشک در مورد آن‌ها تشخیص نهایی را بدهد.

ایجاد لکه‌های سبز تیره روی ناخن‌ها

وقتی باکتری‌ها باعث عفونت ناخن می‌شوند، رنگ آن قسمت به سبز تیره تغییر می‌کند. اگر درمان نشود، عفونت سودوموناس ناخن بدتر شده و گسترش می‌یابد. درمان آن می‌تواند درد و حساسیت شما را از بین ببرد و به رفع عفونت کمک کند.

این علائم در دست ها نشون میده خیلی سریع باید به پزشک مراجعه کنی!

تغییر در شکل ناخن‎ها

چماقی شدن ناخن‌ها به تدریج ایجاد می‌شود و ممکن است شما متوجه آن نشوید. البته گاهی اوقات این شرایط ارثی است، اما ممکن است ناشی از ابتلا به بیماری‌های ریوی، قلبی، کبدی و گوارشی نیز باشد.

اگر ناخن های نازکی دارید که از وسط فرو رفته و شبیه قاشق هستند، ممکن است آهن بدن شما کافی نباشد. حتما برای انجام یک تست خون اقدام کنید.

تغییر در ضخامت ناخن‌ها

در سندرم اونیکوگریفوزیس (Onychogryphosis) ناخن‌ها ضخیم شده و بیش از حد رشد می‌کنند که در اثر بیماری‌هایی مانند پسوریازیس، ایکتیوز یا مشکلات گردش خون بروز می‌کند. درمان این شرایط نیاز به کمک یک متخصص غدد یا متخصص پوست دارد.

شکنندگی ناخن‌ها

شکنندگی ناخن

مهمترین دلیل شکنندگی ناخن‌ها، عفونت‌های قارچی می‌باشد. ناخن شست پا بیشتر از ناخن‌های دیگر در معرض ابتلا است، زیرا پوشیدن کفش‌های تنگ فضای بسیار مناسبی برای قارچ‌ها فراهم می‌کند. دیگر دلایل شکنندگی ناخن‌ها عبارت است از:

  • آسیب‌های وارد شده به ناخن که ممکن است حتی باعث سوراخ شدن ناخن شوند
  • جویدن ناخن
  • وجود مشکلاتی مانند سوءتغذیه و اختلالات غدد درون ریز (پرکاری تیروئید)

شما می‌توانید با مراقبت خوب از ناخن‌های خود، از بسیاری از بیماری‌های ذکر شده جلوگیری کنید. البته در شرایطی که به یک بیماری زمینه‌ای مبتلا هستید، تنها راه درمان و کنترل آن بیماری است.در مواردی که با این مراقبت ها بهبود پیدا نکردید حتما به پزشک مراجعه کنید

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ترینی‌ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ترینی‌ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد