شناسه خبر: ۴۴۸۵
لینک کوتاه کپی شد

سیزده بدر دوره قاجار | عکس های قدیمی از سیزده بدر

ژست زنان قاجاری در روز سیزده بدر؛ وقتی ژست گرفتن مد نبود! + تصویر

سیزده بدر از قدیم در ایران با شکوه برگزار می شد و اکثر مردم سعی می کردند این روز را بیرون از خانه بگذرانند. عکس سیزده بدر دوره قاجار را ببینید.

سیزده بدر دوره قاجار

پر بازدید

ترینی‌ها :

سیزده بدر از دوران قدیم در ایران بسیار باشکوه برگزار می شد. مردم در روز سیزده بدر به طبیعت می رفتند و کمتر کسی سعی میکرد در این روز در خانه بماند. در ادامه عکس های جالبی از زنان در روز سیزده بدر قرار دادیم و توضیح مختصری از سیزده بدر دوره قاجار را برای شما آورده ایم.

در توضیح این عکس در سایت‌های مختلف نوشته شده است: «ژست جالب یک خانواده تهرانی، این عکس در سال ۱۲۹۱ گرفته شده.» اگر تاریخ عکس درست باشد و براساس ظاهر افراد در عکس بتوانیم زمان آن را به دوران قاجار نسبت دهیم،‌ این عکس به بیش از صد سال قبل تعلق دارد.

سیزده بدر قاجار

 

سیزده بدر قاجار

تعریف سیزده بدر دوره قاجار در آثار مختلف:

در دوره قاجار مراسم سیزده بدر را بسیار مفصل و با شکوه خاص برگزار می‌کردند. ادوارد یاکوب پولاک، نویسنده سفرنامه ایران و ایرانیان در شرح مفصلی که درباره نوروز نوشته است، از مراسم سیزده نوروز نیز یاد می‌کند و می‌نویسد: سرانجام روز سیزدهم، یعنی آخرین روز عید فرا می‌رسد. مطابق با یک رسم کهن گویا تمام خانه‌ها در چنین روزی در معرض خطر ویرانی هستند. به همین دلیل همه از دروازه شهر خارج می‌شوند و به باغ‌ها روی می‌آورند.

سیزده بدر دوره قاجار

عبدا... مستوفی چگونگی مراسم سیزده بدر را در اواخر دوره قاجار در کتابش می‌آورد و به زیبایی تمام، همه رفتارها و بازی‌ها و سرگرمی‌های مردم را در این روز شرح می‌دهد و می‌نویسد: روز یا شب پیش، هرکس به قدر وسع و لزوم، تدارکی برای این روز می‌دید. از صبح این روز خانواده‌های شهری با سماورهای کوچک و بقچه بسته‌هایی که در آن خوراکی روزانه را بسته بودند، خیابان‌هایی را که به بیرون شهر می‌رفت، پر می‌کردند. دسته دیگر که سیزده بدر را فقط برای عصر گذاشته بودند، از دو سه ساعت بعدازظهر به این خیابان‌ها رو می‌آوردند. از شهر که بیرون می‌رفتند، هر دسته‌ای کنار نهر آب و سبزه‌زاری می‌نشستند.

سیزده بدر دوره قاجار

ناهار را در زیر طاق آسمان و اگر چند درختی گیر آورده بودند، در زیر سایه کم آن صرف می‌کردند. آجیل و شیرینی هم چه قبل از ناهار و چه بعد از ناهار داشتند، به علاوه، عصر سیزده بدر کاهو با سرکه یا سکنجبین و یا سرکه شیره می‌خوردند. بعضی از خانواده‌های نسبتا تواناتر رشته بریده و نخود و لوبیای پخته و اسفناج خرد کرده، شسته در دو سه کیسه و دوغ و کشک در یک کوزه و مقداری پیاز و روغن به همراه برده و در یورتی که برای خود گرفته بودند، آش رشته‌ای هم ضمیمه سایر خوراکی‌ها می‌کردند.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ترینی‌ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ترینی‌ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد