شناسه خبر: ۷۰۹۶
لینک کوتاه کپی شد

سفر به سرعین | جاهای دیدنی سرعین | آب گرم های سرعین

خنک ترین مقصد برای تفریح در تابستان؛ سرعین اردبیل + عکس

شهر سرعین در حد فاصل 30 کیلومتری از شهر اردبیل قرار گرفته است و آب و هوای خنک و آبگرم های داغ آن بهترین مقصد برای فصل تابستان است.

سرعین

پر بازدید

ترینی‌ها :

سرعین یکی از این شهرهاست که با آب‌وهوایی خنک و تمیز بهترین مقصد برای سفرهای داخلی تابستانی به‌حساب می‌آید. در کنار هوای دلپذیر و خنک، جاهای دیدنی سرعین این شهر را به یکی از توریستی‌ترین شهرهای ایران در تابستان تبدیل کرده‌اند.

هیچ چیز به‌اندازه سفر به یک شهر خنک با طبیعتی بکر و دست‌نخورده در دل گرمای تابستان لذت‌بخش نیست.

شهر سرعین در حد فاصل 30 کیلومتری از شهر اردبیل قرار گرفته است و در تمام فصول سال از سوی گردشگران به کرات مورد بازدید واقع می گردد. سرعین در ارتفاع 1650 متری از سطح دریا است و همین نشان دهنده‌ی آب و هوای سردش خواهد بود.

 واژه سرعین در مبحث زبان شناسی، و گویش ترکی به معنای مکانی سرد و خنک به همراه چشمه های فراوان آمده است.

حتی اگر تابه‌حال به استان اردبیل و شهرهای مختلف آن سفر نکرده باشید، قطعا آوازه چشمه‌های آب گرم آن که بخش مهمی از جاذبه های گردشگری این استان محسوب می‌شوند، به گوشتان خورده است. اگر دوست دارید چند ساعتی را در مراکز آب‌درمانی به تفریح و استراحت بپردازید چشمه های آبگرم زیادی در این شهر برای آب تنی، درمان و ریلکسیشن وجود دارد.

معرفی چشمه های آبگرم سرعین

  • آبگرم باجیلار

  • آبگرم ساری سو

  • آبگرم سبلان

  • چشمه های آبگرم سرعین پهنلو
  • آبگرم شهر آفتاب
  • آبگرم ایرانیان سرعین
  • چشمه آبگرم  ژنرال
  • آبگرم گاومیش گلی

جاهای دیدنی و طبیعت زیبای سرعین:

یکی از مهم‌ترین مواردی که می‌تواند سفر به سرعین را به خاطره‌ای لذت‌بخش و فراموش‌نشدنی تبدیل کند، طبیعت زیبا و چشم‌نواز آن است. در واقع، به هر گوشه از این شهر که سر بزنید، دنیایی از زیبایی و سرسبزی پیش روی شما قرار خواهد داشت. در ادامه، تعدادی از بهترین جاذبه های طبیعی سرعین معرفی شده‌اند:

 

روستای بیله درق | ویلادره

در صورتی که دوست دارید از یکی از زیباترین نقاط دیدنی سرعین اردبیل بازدید کنید، روستای بیله درق را که ویلادره نیز نامیده می‌شود، به هیچ عنوان از دست ندهید. وجود دره‌هایی با درختان سرسبز و زیبا و چمنزارهای مملو از انواع گل که مناظر بسیار بدیع و چشم‌نوازی را ایجاد کرده‌اند، باعث محبوبیت این روستا نزد بسیاری از گردشگران شده است. از سوی دیگر، این روستا چشمه‌های آب معدنی هم دارد که به موجب آن مسافران زیادی در زمان سفر به سرعین از روستای بیله درق بازدید می‌کنند.

 

روستای بیله درق

 

آبشار ورگه سران | در دل روستایی پرجاذبه

آبشار ورگه سران که در روستایی به همین نام واقع شده است، از دامنه‌های سبلان سرچشمه می‌گیرد و طبیعت بسیار دل‌انگیز و مسحورکننده‌ای دارد. روستای ورگه سران تنها به‌اندازه ۵ دقیقه با شهر سرعین فاصله دارد و علاوه بر آبشار، به طبیعت بکر و دست‌نخورده، گل‌های وحشی، غارهای کوچک و بزرگ و چشمه‌های طبیعی و زیبای خود نزد گردشگران از محبوبیت و شهرت بسیار خوبی برخوردار است.

 

آبشار ورگه سران

 

دره گلستان | با نام دیگر دره آلوارس

دره گلستان از بسیاری جهات یکی از بهترین جاهای دیدنی اردبیل سرعین به‌حساب می‌آید. این روستا که در زبان محلی قزل گل لر و دره آلوارس نیز نامیده می‌شود، طبیعتی بسیار بکر و چشم‌نواز دارد و چمنزارها و گلزارهای فراوان، این روستا را به یکی از محبوب‌ترین نقاط توریستی سرعین تبدیل کرده است.

در کنار طبیعت زیبا، این روستا یک چشمه آب گرم طبیعی و دو آبگیر وسیع نیز دارد و محل زندگی حیواناتی مثل قوچ، بز کوهی و کبک نیز هست.

 

دره گلستان

 

روستای شایق | بزرگترین روستای سرعین

از دیگر مکان های دیدنی سرعین که طبیعت بسیار جذاب و نفس‌گیری دارد، می‌توان به روستای شایق اشاره کرد. این روستا که در ۷ کیلومتری سرعین واقع شده و بزرگ‌ترین روستای این شهر محسوب می‌شود، در مسیر پیست اسکی آلوارس قرار دارد و به آب‌وهوای بسیار مطبوع و دلپذیر خود شهرت دارد. تپه‌های زال تپه‌سی و کلک‌تر تپه‌سی از جمله مکان‌هایی هستند که هنگام حضور در روستای شایق حتما باید از آن‌ها دیدن کنید.

 

روستای شایق

 

دره جنگلی ایردموسی | مقصدی خنک و سرسبز

از بهترین جاهای دیدنی اردبیل که با زیبایی طبیعی خود چشم هر گردشگر و بیننده‌ای را به خود خیره می‌کند، می‌توان به دره جنگلی ایردموسی اشاره کرد. این مکان در ۵ کیلومتری شهر سرعین واقع شده است و بیشتر از هر چیزی به مناظر بسیار زیبا، نهرها و چشمه‌ها، باغات سرسبز میوه و چمنزارهای انبوه خود شهرت دارد. اگر دنبال یک مقصد تابستانی خنک هستید، دره جنگلی ایرد موسی مکان بسیار مناسبی برای شما خواهد بود.

 

دره جنگلی ایردموسی

 

بهترین جاهای سرعین | جاذبه های تاریخی

اگر از آن دست افرادی هستید که در هر سفری، دوست دارند از جاذبه های تاریخی آن شهر بازدید کنند و با فرهنگ و تاریخ شهر مقصد بیشتر آشنا شوند، سرعین گزینه‌های بسیار جذابی را پیش روی شما قرار می‌دهد. بهترین جاذبه های تاریخی و باستانی شهر سرعین در ادامه معرفی شده‌اند:

 

دهکده صخره ای ویند کلخوران | منطقه‌ای باستانی

دهکده سنگی ویند کلخوران، یکی از باستانی‌ترین جاذبه های گردشگری سرعین است و بیش از هر چیزی به خانه‌های سنگی با معماری بسیار جالب خود شهرت دارد. کاوش‌های انجام‌شده نشان می‌دهد قدمت سکونت بشر در این ناحیه به دوره ساسانیان و اشکانیان بازمی‌گردد و گفته می‌شود که زندگی در این منطقه تا دوره سلجوقی، تیموری و صفویه نیز ادامه داشته است. خانه‌های باستانی دهکده ویند کلخوران زیر تپه‌های سنگی ساخته شده‌اند و نحوه ساخت آن‌ها یکی از عجایب و شگفتی‌های دنیای باستان است.

 

دهکده صخره ای ویند کلخوران

 

روستای کنزق | با غارهای باستانی

روستای کنزق که بیش از هر چیزی به غارهای باستانی خود شهرت دارد، یکی از بهترین جاهای سرعین اردبیل به‌شمار می‌آید. از تاریخچه دقیق این روستا اطلاعات دقیقی در دست نیست، اما گفته می‌شود که اولین دوره‌های سکونت در این سایت باستانی به هزاره اول قبل از میلاد بازمی‌گردد.

علاوه بر معماری صخره‌ای روستا که روی سنگ‌های رسوبی ماسه‌ای و آهکی ساخته شده‌اند، یک قبرستان باستانی با دخمه‌های صخره‌ای وجود دارد که گفته می‌شود تاریخچه آن‌ها به دوره پیش از اسلام بازمی‌گردد. در کنار این‌ها، روستای کنزق طبیعت بسیار زیبا و چند چشمه طبیعی هم دارد که رونق گردشگری در این ناحیه را دوچندان کرده‌اند.

 

روستای کنزق

 

تپه باستانی آناهیتا | با قدمت چند هزار ساله

از دیگر جاذبه های تاریخی و باستانی سرعین که ارزش بازدید دارد، باید تپه باستانی آناهیتا و زرتشت را نام برد. در کنار آثاری که گفته می‌شود قدمت آن‌ها به دوره‌های ایلخانی، سلجوقی، قراقویونلوها و آق قویونلوها بازمی‌گردد، سفالینه‌هایی نیز در این ناحیه کشف شده‌اند که کاوش‌های باستان‌شناسی روی آن‌ها نشان می‌دهد که سکونت در این سایت باستانی به اواخر هزاره اول و دوم پیش از میلاد آغاز شده است.

از سوی دیگر، گفته می‌شود که قبلا در این ناحیه معابد و آتشکده‌هایی برای عبادت عالمان زرتشتی وجود داشته است. همچنین، قلعه‌ای قدیمی نیز در تپه آناهیتا وجود دارد که راهی زیرزمینی در آن تعبیه شده و به میدان گاومیش گلی سرعین ختم می‌شود!

 

تپه باستانی آناهیتا

 

روستای آتشگاه | با آتشکده‌ای معروف

مهم‌ترین مکانی که روستای آتشگاه را به یکی از بهترین جاهای دیدنی سرعین تبدیل کرده، آتشکده آذرفریق است. هر چند که امروزه تنها ویرانه‌هایی از این بناهای باستانی باقی مانده است، ارزش دیدن دارد و اطلاعات تاریخی بسیار ارزشمندی را در اختیار شما قرار می‌دهد.

روستای آتشگاه

کاوش‌های انجام‌شده روی این بنا نشان می‌دهد که قدمت آتشکده آذرفریق به دوره ساسانیان بازمی‌گردد و این مکان، یکی از مهم‌ترین عبادت‌گاه‌های زرتشتیان بوده است. در کنار این سایت باستانی، روستای آتشگاه طبیعت بسیار سرسبز و بکری دارد و از جاهای دیدنی سرعین محسوب می‌شود.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ترینی‌ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ترینی‌ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد