شناسه خبر: ۵۸۸۰
لینک کوتاه کپی شد

عجیب ترین مکان های باستانی

14 مکان عجیب روی زمین که آدم فضایی ها ساختند! + تصاویر

سازه‌ ها و آثار باستانی باور نکردنی زیادی وجود دارند که تصور اینکه به دست انسان‌ های عادی ساخته شده‌ اند، بسیار سخت است. در ادامه آن ها را ببینید.

مکان های باستانی عجیب

پر بازدید

ترینی‌ها :

برخی از مکان های باستانی، آنقدر عجیب و مرموز هستند که تصور اینکه انسان به تنهایی آن ها ساخته باشد سخت است. به همین دلیل برای این مکان های باستانی نظریه هایی مطرح شده است که شاید فرازمینی ها در ساخت آن ها نقش داشته باشند. در ادامه مشهور ترین مکان های باستانی که در ساخت آن ها به دست انسان شک وجود دارد را معرفی میکنیم.

1- نیوگرنج (Newgrange)

نیوگرنج سازه‌ی باستانی است که از گذشته‌های دور و به‌گفته‌ی پژوهشگران دو تا سه هزار سال قبل، به دست مردمان بومی ساخته شده است. این سازه، شکل گرد دارد و درهایی از جنس سنگ راه ورود آن را مسدود می‌کنند ولی برخلاف ظاهر سنگی این بنا، داخلش از جنس چوب است. پژوهش‌ها، نشان‌دهنده‌ی این است که از این بنا برای مراسم‌های مذهبی و همینطور علمی مانند ستاره‌شناسی استفاده می‌شده است. 

عجیب ترین مکان ها

مطالعه به‌صورت تخصصی روی این یادواره‌ی سنگی از قرن ۱۷ شروع شد و تا به امروز ادامه دارد. هر ساله در تاریخ ۱۹ دسامبر نور خورشید وارد این سازه می‌شود و تمام آن را روشن می‌کند. پژوهشگران در تلاش هستند تا پرده از این راز بردارند که چگونه در آن زمان سازندگان این بنا بدون در دست داشتن امکانات پیشرفته و علم مهندسی توانسته‌اند همچین سازه‌ای را خلق کنند. در این روز هزاران گردشگر برای مشاهده‌ی این پدیده از سرتاسر جهان به نیوگرنج می‌آیند و حیرت‌زده می‌شوند. 

2- هوآمان

بر فراز کوزکو واقع در ارتفاع ۳۶۰۰ متری، دژ باستانی هوآمان قرار دارد که دیواره‎های عظیم سنگی آن رازهایی حل نشدنی در قلب خود دارند که البته به پیش از تأسیس و ظهور قوم اینکا باز می‎گردد. قطعه سنگ‎ های کوچک که در اغلب محیط‎های طبیعی یافت می‎شوند، وزنی با میانگین بیست تن دارند که در مقایسه با سنگ‎های به‌کار رفته در هوآمان بسیار سبک است.

عجیب ترین مکان ها

امروزه با وجود اینکه نیازی به قطعه‌سنگ ‎های بزرگ برای ساخت و ساز نداریم، اما ماشین آلاتی ساخته‎ ایم که توانایی حمل این قبیل سنگ‎ها را دارند. پس چگونه مردم کیلکه و اینکا با دست‎های خالی و ابزار ابتدایی موفق به جابه‎جایی‎های غول آسا شده بودند؟ مسلما تنها نیروی انسانی مضاعف پاسخ‎گو نیست، چرا که حرکت دادن این قبیل از وزن‎های نجومی نیازمند رفع اصطکاک و گرانش هستند، پس چگونگی ساخت بنای هوآمان با دو نظریه‌ی کلی مواجه می‎شود.

3- مجسمه‌های جزیره‌ی ایستر

نام اصلی مجسمه‌های جزیره‌ی ایستر موآی (Moai) است و سرنوشت موآی‌ها هنوز هم به درستی مشخص نیست. اما می‌دانیم که صدها مجسمه‌ی سنگی غول‌پیکر هستند که حتما با دلیل و قصد خاصی ساخته شده‌اند. شاید با خود تصور کنید که وجود مجسمه در میان جزیره‌ای دورافتاده آن‌قدرها هم جذاب و رازآلود نیست اما باید بدانید که موآی‌ها را در بین سال‌های ۱۰۰ تا ۱۷۰۰ میلادی ساخته‌اند و سازندگان هنرمندش با همان امکانات اولیه مجسمه‌ها را حدود ۱۹.۳ کیلومتر جا‌به‌جا و حمل کردند تا به مکان‌های مورد نظرشان برسد.

عجیب ترین مکان ها

با نزدیک شدن به موآی‌ها متوجه می‌شویم که آن‌ها تنها یک سر نیستند بلکه مجسمه‌ای از انسان‌ها با بدن‌هایی کامل هستند که فقط سرهایشان بزرگ‌تر از دیگر اجزای بدنشان ساخته شده است. بعضی از باستان‌شناسان باور دارند ساخت چنین سازه‌‌ای نمی‌تواند کار انسان باشد و حتما موجود یا موجودات بیگانه‌ای در ساخت این سازه‌ها دخیل بوده‌اند. مجسمه‌های جزیره ایستر مسئله‌ای غامض و همچنین اسرارآمیزی را در خود جای داده است.

4- استون‌هنج (Stonehenge)

این تخته‌سنگ‎ها به صورت یک دایره‌ی متحدالمرکز در کنار همدیگر چیده‌ شده‌اند. بسیاری معتقدند حرکت دادن سنگ‌های غول‌پیکر به محل موردنظر، کار بسیار طاقت‌فرسایی بوده است. نکته‌ی اسرارآمیز در مورد این بنا چرایی ساخت آن نیست، بلکه مهم‌تر این است که قرارگیری این سنگ‌ها در کنار یکدیگر به چه صورت بوده است و با چه قدرتی توانسته‎اند سنگ‎هایی با این وزن و حجم را در کنار یکدیگر قرار دهند. ارتفاع سنگ‌های دایره درونی استون‌‌هنج به هفت متر و وزن‌شان به حدود ۴۶ تن می‌رسد.

عجیب ترین مکان ها

این دوایر سنگی در جهت شمال‌ شرقی و جنوب‌ غربی ساخته شده است و احتمالا سازندگانش هنگام ساخت آن قصد پیش‌بینی نقاط اعتدال بهاری و پاییزی و نقاط انقلاب تابستانی و زمستانی را داشته‌اند. با توجه به پژوهش‌های انجام‌شده روی این سنگ‌ها، در نقطه‌ی انقلاب تابستانی، یعنی روز ۲۱ ژوئن، خورشید از شمالی‌ترین بخش دایره‌ی بیرونی طلوع می‌کند و نخستین اشعه‌های آن درست از میان نعل اسب درونی رد می‌شود. به‌گفته‌ی کارشناسان، بسیار بعید است که چنین چیزی صرفا بر اثر تصادف به وجود آمده باشد. 

5- تیکال (Tikal)

تیکال، یکی از بزرگ‌ترین محل‌های باستان‌شناسی و یک امپراطوری قدرتمند در تاریخ قوم مایا و به معنای «مکانی برای زمزمه‌ها» است. ساکنان محلی، نقل می‌کنند که ارواح قوم مایا هنوز هم در میان این خرابه‌ها و بازمانده‌ها، سرگردان هستند. از این رو، مایایی‌های امروزی، ترجیح می‌دهند که از این بنای تاریخی بازدید نکنند. شهر گمشده‌ی تیکال، یکی از بزرگ‌ترین شهرهای مایایی بوده است که اکنون نیز در گواتمالا قرار دارد. اهرام متعددی در این شهر وجود دارند و تاکنون بیش از چهار هزار سازه در تیکال، کشف شده است.

نظریه‌های متفاوتی در مورد کارکرد این اهرام وجود دارد؛ عبادتگاه‌های مذهبی، مراکز پژوهشی، گورستان یا همه‌ی آن‌ها. ریشه‌ی واژه‌ی تیکال نیز تاکنون مشخص نشده است و با این وجود این شهر باستانی یک لقب خاص دارد؛ شهر آواها، زیرا هر صدای کوچکی در این مکان انعکاس پیدا می‌کند.

6- معبد بعلبک (Baalbek)

بعلبک در طول دوران روم باستان، و زمانی که خدای ژوپیتر هلیپولیس هزاران نفر از زائران را به خود جذب می‌کرد، عملکرد مذهبی خود را حفظ کرد. شهر بعلبک، با بنای تاریخی و عظیم خود، یکی از بهترین نمونه‌های اوج معماری شاهنشاهی رومی است. بنای تاریخی معبد بعلبک با داشتن ساختمان‌های عظیم خود، یک آفرینش هنری منحصربه‌فرد است.

7- شهر پترا (Petra)

شهر پترا در اردن یکی از عجایب هفتگانه در دنیا است که به‌دلیل جاذبه‌های دیدنی و جذابی که دارد که جز مقاصد ماجراجویانه و تاریخی گردشگران قرار گرفته است. این شهر دیدنی پر از جاذبه‌های مرموز و جالبی است که گفته می‌شود توسط موجودات فرازمینی ساخته شده است. پترا یک کلمه یونانی است که معنی صخره دارد و از آنجایی که در میان صخره‌ها است به آن پترا می‌گویند. فکر می‌کنید چرا این شهر تا این حد باشکوه است چون حکومت نبطی‌ها به مدت ۲۰۰ سال در این شهر حکومت کردند و اینجا را پر رونق و باشکوه ساختند. این شهر از عجایب هفتگانه‌ی دنیا است و در لیست میراث جهانی یونسکو قرار دارد.

8- معابد آنگکور وات (Angkor Wat)

انگکور وات یکی از بزرگ‌ترین بناهای تاریخی و دیدنی جهان است. مجموعه‌ی معابد انگکور وات در شهر انگکور کشور کامبوج واقع شده است. این معبد طی قرن ۱۲ میلادی توسط پادشاه سوریاوارمان دوم ساخته شده است. محوطه‌ی این معبد چیزی حدود ۴۰۰ کیلومتر مربع را در بر می‌گیرد. این معبد در ابتدا به ویشنو (Vishnu) خدای هندو تقدیم شده بود و معبدی هندو محسوب می‌شد که بعدا به معبدی جهت پرستش بوداییان تبدیل شد. حکاکی و تصاویر پیچیده‌ی روی دیوارهای این معبد با روکشی از طلا پوشش داده شده بود. حتی امروزه نیز می‌توان آثاری از روکش طلایی را در بخش‌هایی از معبد مشاهده کرد. 

9- ارتش تراکاتو (Terracotta Army)

در ماه مارس سال ۱۹۷۴ میلادی، کشاورزان چینی در استان شاآنشی، به‌صورت کاملا اتفاقی، مقبره‌ی چین شی هوان و محافظان معبد سلطنتی را کشف کردند. تا به امروز باستان‌شناسان توانسته‌اند تا مجموعه‌ای به مساحت ۵۱.۸ کیلومترمربع از این مجموعه را کشف کنند. براساس برآوردها، مجسمه‌های لشکر سفالین شامل بیش از ۷ هزار سرباز، ۱۳۰ کالسکه نظامی و ۵۲۰ اسب می‌شود. در رشته‌ای از حفاری‌های دقیق و پیوسته از آن سال تاکنون، بیش از دو هزار پیکره از زیر خاک بیرون آورده شده‌اند. با این حال پیدا شدن یک ارتش هشت هزار نفری سفالی به‌اندازه‌ی انسان مطمئنا یکی از حیرت‌آورترین کشف‌های تاریخ چین بوده است که هر کسی را خیره می‌کند. این ارتش هشت هزار نفره‌ی سفالی کاملا به سلاح‌ها مجهز بودند.

10- گوی‌های سنگی کاستاریکا (Costa Rica)

گوی‌های سنگی کاستاریکا یکی از معماهای مرموزی که هنوز هم سر به مهر باقی مانده است. این سنگ‌های عظیم و غول‌پیکر همیشه مورد توجه باستان‌‌شناسان و افراد عادی بوده‌اند، اما هنوز معلوم نیست این سنگ‌ها توسط چه کسانی و برای چه منظوری ساخته شده‌اند. این گوی‌های سنگی را عده‌ای از کارگران که در جنگل‌های کاستاریکا مشغول کار بودند، پیدا کردند. قبلا بومیان این منطقه ادعا می‌کردند که داخل این سنگ‌ها جواهر و طلا وجود دارد، ولی بعدا معلوم شد که این ادعا دروغی بیش نبود. این گوی‌های سنگی ماقبل تاریخ که در ساحل اقیانوس آرام قرار داشتند تقریبا به‌طور کامل قربانی تخریب شده‌اند زیرا کارگرانی که این گوی‌ها را پیدا کرده بودند گمان می‌کردند که در داخل آن‌ها طلا قرار داده شده است.

11- مجسمه‌ی ابوالهول (Sphinx of Giza)

مجسمه بزرگ ابوالهول که بخش زیادی از عمر خود را در زیر شن‌های بیابان‌های مصر گذرانده است، همواره با رمز و رازها و گمانه‌زنی‌های زیادی در مورد قدمت و هدف از ساخت، روش ساخت، سالن‌ها و دالان‌های مخفی درونی، نقشش در پیشگویی‌ها و ارتباط با اهرام ثلاثه مصر که به‌اندازه‌ی خودش اسرار آمیز بوده، روبه‌رو بوده است. بسیاری از این تئوری‌پردازی‌ها نتیجه‌ی درماندگی و پاسخ نداشتن مصرشناسان و باستان‌شناسانی است که برای تئوری‌های خود از کوچک‌ترین شواهد و مدارک استفاده کرده‌اند. 

برخلاف سایر رازهای کشف‌نشده هیچ شکی نیست که حلقه‌های کشتزار حقیقت دارند و اسناد معتبری وجود دارد که غیرقابل انکار است. سوالی اصلی این است که علت تشکیل این حلقه‌ها چیست؟ علاقمندان به حلقه‌های کشتزار نظریات مختلفی را در مورد علت شکل‌گیری این الگوها مطرح کرده‌اند، که برخی موجه و برخی دیگر غیرموجه و مردود بوده‌اند. تقریبا ۲۰ سال است که در یکی از کشورهای اروپایی اتفاق عجیبی روی می‌دهد. داستان این است که یک شب می‌خوابند و صبح که بیدار می‌شوند و می‌بینند دایره‌های بزرگی در مزارع گندم ایجاد شده است. این اتفاق نمی‌تواند عادی یا شوخی و جعلی باشد و یک‌شبه نمی‌توان چنین اشکالی را با آن دقت در مزارع ایجاد کرد.

13- سنگ‌های پوماپونکو (pumapunku)

حمل‌و‌نقل سنگ‌های پوماپونکو باتوجه به تکنولوژی آن زمان تقریبا غیرممکن به‌نظر می‌رسد. این سنگ‌ها بیشتر به خاطر طراحی پیچیده، وزن زیاد و دقت بسیار بالایشان شناخته شده‌اند. آیا بیگانگان باستانی این سنگ‌های عظیم را بنا کرده‌اند؟ پوماپونکو یک ساختار سنگی به‌شکل مقبره که یکی از قسمت‌های منطقه تیاهواناکو در بولیوی است. تیاهواناکو یکی از مهم‌ترین تمدن‌های ماقبل اینکاها در آمریکای جنوبی بوده ‌است که در زمان توسعه‌طلبی امپراطورهای اینکا تحت سلطه‌ی اینکاها درآمد، اما تیاهواناکوها چه کسانی بودند؟ در حدود سده چهارم میلادی، ایالتی در کناره‌ی جنوبی دریاچه تیتاکاکا، شروع به گسترش در منطقه‌ی یونگاس کرد و نواحی اطراف را با جنگ به زیر سلطه خود درآورد. سنگ‌های پوماپونکو از گرانیت و دیوریت ساخته شده‌اند که فقط الماس از آن‌ها سخت‌تر است

14- تپه‌ی گوبکلی (Göbeklitepe)

این سازه در استان شانلی اورفه با فاصله‌ی ۸۰۰ کیلومتری از شهر استانبول در ترکیه قرار داد. درست در سال ۱۹۹۴ بود که چوپانی در ارتفاعات، متوجه نوک سنگی شد که از قلب مزرعه‎اش ببرون آمده بود. کنجکاوی او منجر به حفاری و کشف ستونی به طول ۶ متر شد. ستونی بی‌عیب و نقص باستانی با شکل‎هایی از حیوانات عجیب. حفاری‌ها و بررسی‎های بیشتر مشخص کرد که این حکاکی‎ها توسط سنگ‌تراش‎هایی ماهر و با استفاده از ابزار پیشرفته درست شده‎اند. گسترش این خبر یک حقیقت محض را تعیین کرد، یک چوپان به‌طور اتفاقی موفق به کشف یکی از حیرت‌انگیزترین سازه‎های باستانی در قرن حاضر شده است. 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ترینی‌ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ترینی‌ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد