شناسه خبر: ۵۱۳۷
لینک کوتاه کپی شد

تشییع جنازه ناصرالدین شاه | قبر ناصرالدین شاه

عکس های کمیاب از تشییع پیکر ناصرالدین شاه | محل دفن ناصرالدین شاه و جیران

ناصرالدین شاه زمانی که برای پانجاهمین سال تاجگذاری آماده میشد، کشته شد. در ادامه عکس های تشییع پیکر او را ببینید.

ناصرالدین شاه قاجار

پر بازدید

ترینی‌ها :

ناصرالدین‌ شاه قاجار (۱۷ ژوئیهٔ ۱۸۳۱ – ۱ مهٔ ۱۸۹۶) چهارمین شاه ایران از دودمان قاجار بود. ناصرالدین شاه قاجار با نزدیک به ۵۰ سال پادشاهی، طولانی‌ ترین دوره پادشاهی در میان تمامی شاهان قاجار را داشت. ناصرالدین شاه قاجار در چنین روزی و در 128 سال پیش به دست میرزا رضا کرمانی به قتل رسید.

امروز یکصد و بیست و هشتمین سالروز ترور ناصرالدین شاه قاجار است؛ ناصرالدین شاه که خود را برای مراسم پنجاهمین سالروز سلطنت اش آماده میکرد در حرم عبدالعظیم شهرری به دست میرزا رضا کرمانی ترور شد.

پس از ترور ناصرالدین شاه را به عمارت نارنجستان قدیم کاخ گلستان بردند و درون حوض نقره ای که هدیه الکساندر اول به فتحعلی شاه بود غسل و کفن کردند و جسد او را به تکیه دولت بردند تا آماده شدن آرامگاه جسد او بر روی تخت مرمری که امروز در خلوت کریم خانی قرار دارد نگهداری شد. ناصرالدین شاه را در برابر مقبره عبدالعظیم حسنی در شهر ری به خاک سپردند؛ جایی که امروز رواق آیت الله کاشانی نام دارد؛ امروزه تنها سنگ قبری از آرامگاه او باقی مانده که در خلوت کریمخانی کاخ گلستان قرار دارد.

ماجرای نوازنده ای که بدل ناصرالدین شاه قاجار شد! + تصاویر

تصاویر را علی خان والی از روز تشییع جنازه ناصرالدین شاه گرفته است. لوکیشن عکسهای علی خان والی خیابان الماسیه خیابان باب همایون میدان توپخانه کاخ گلستان و حوالی آن است.

رابین هود دوره قاجار این خانوم بود! + تصویر

محل دفن ناصرالدین شاه کجاست؟

آرامگاه ناصرالدین شاه قاجار در حرم عبدالعظیم در شهر تهران قرار دارد، ولی سنگ مزار او در جریان تخریب قبر رضاشاه پهلوی در اوایل انقلاب، جابه‌جا شد. سنگ قبر ناصرالدین شاه که پیکره‌ای از او را به نقش کشیده است، در گوشه‌ای از کاخ گلستان، معروف به «خلوت کریمخانی» نگهداری می‌شود.

ناصرالدین شاه

ناصرالدین شاه که پیش از دوران پادشاهی، ناصرالدین میرزا نام داشت، در دوره حکومت خود به «قبله عالم» و «سلطان صاحبقران» شهرت یافت و با ۵۰ سال سلطنت، طولانی‌ترین پادشاهی دوره قاجار را دارا بود و در سن ۶۵ سالگی در سال ۱۲۷۵ خورشیدی توسط میرزا رضا کرمانی به قتل رسید. ناصرالدین شاه در حرم شاه عبدالعظیم شهر ری در کنار جیران، همسر خود به خاک سپرده شد.

کره جواهرنشان ناصرالدین شاه، اولین کره زمین ساخته شده از جواهر!

قبر ناصرالدین شاه

قبر ناصرالدین شاه قاجار و جیران در محوطه حرم امامزاده عبدالعظیم حسنی در جنوب تهران در شهر ری قرار دارد. جیران همسر ناصرالدین شاه با نام اصلی «خدیجه تجریشی» و ملقب به «فروغ السلطنه» در دی ماه سال ۱۲۳۸ خورشیدی و هشت سال پس از ازدواج با ناصرالدین شاه از دنیا رفت و به دستور شاه، در محوطه حرم عبدالعظیم به خاک سپرده شد.

ناصرالدین شاه در زمان مرگ جیران ۲۸ سال داشت و حدود ۱۱ سال از آغاز سلطنتش می‌گذشت. او نیز پس از گذشت ۳۷ سال، در سال ۱۲۷۵ خورشیدی در سن ۶۵ سالگی در نزدیکی قبر جیران کشته شد و در همان محل دفن شد. محل قبر ناصرالدین شاه و جیران بین مسجد بالاسر عبدالعظیم و امامزاده حمزه در اتاقی جداگانه قرار دارد.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ترینی‌ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ترینی‌ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد