شناسه خبر: ۳۶۰۶
لینک کوتاه کپی شد

دریاچه تخت سلیمان | مرموزترین دریاچه ایران

مرموزترین دریاچه ایران در دل تخت سلیمان + ویدیو و تصاویر

دریاچه تخت سلیمان از جمله جاهایی است که افسانه ها و داستان های زیادی با آن پیوند خورده و هنوز رازهای افشا نشده زیادی در مورد آن وجود دارد که باعث شده به عنوان مرموزترین دریاچه ایران شناخته شود.

دریاچه تخت سلیمان

پر بازدید

ترینی‌ها :

دریاچه تخت سلیمان تکاب یکی از رمزآلود ترین مکان های ایران است که در 45 کیلومتری شمال شرقی شهر تکاب قرار دارد. محوطه باستانی اطراف دریاچه تخت سلیمان، حدود 12 هکتار وسعت دارد و دریاچه تخت سلیمان در قلب این محوطه باستانی بوده و چشمه‌ای جوشان و آهکی با قدمت هزاران سال است که آب را با فشار از اعماق سفره‌های زیرزمینی به سطح زمین پمپاژ می‌کند. در ادامه بخوانید که چرا این دریاچه تخت سلیمان به مرموزترین دریاچه ایران معروف است.

دریاچه تخت سلیمان کجاست؟

این دریاچه‌ی رازآلود که در شهر تکاب استان آذربایجان غربی قرار گرفته،‌ با قدمتی در حدود ۳ هزار سال در آنجا خودنمایی می‌کند و مجموعه‌ای از دیدنی‌های منحصربه‌فرد تاریخی را درون خودش جای داده است. جایی که به جز دریاچه‌ی تماشایی و زیبا،‌ بخش‌های مختلفی از جمله معبد آناهیتا، ایوان خسرو، آتشکده‌ی آذرگشتسب و آتشگاه‌های کوچک‌تر را در بر می‌گیرد. جالب است بدانید که منطقه‌ی تخت سلیمان را به عنوان «زادگاه زرتشت» می‌شناسند و موضوع جالب‌تر درباره‌ی آن این است که پنج دوره از تاریخ و تمدن بشری را به خودش دیده است.

زندان دیو؛ زندانی ترسناک در دل طبیعت ایران + فیلم

تخت سلیمان در گذشته با عنوان «گنجَک» نیز شناخته می‌شده و رومی‌ها به آن «گنزه»‌ یا «گنزک»‌ می‌گفتند. در شاهنامه نیز از این منطقه با نام «چیچست» یاد شده است. دریاچه تخت سلیمان که به طور طبیعی به وجود آمده،‌ از جمله جاذبه‌های دیدنی و اعجاب‌انگیز منطقه‌ی تخت سلیمان است. دریاچه‌ای منحصربه‌فرد که منبع جوشش آن،‌ چشمه‌ای است که از عمق ۱۲۰ متری زمین می‌جوشد.

دریاچه تخت سلیمان

ثبت ملی و جهانی

این دریاچه بخشی از مجموعه تخت سلیمان است که در ۲۹ آذرماه ۱۳۱۶ به شماره ۳۰۸ در فهرست آثار تاریخی کشور به ثبت رسیده است.  در سال ۱۳۸۰ پرونده ثبت جهانی مجموعه تخت سلیمان نیز در یونسکو گشوده شد و در تیرماه ۱۳۸۲ (۲۰۰۳) به عنوان چهارمین اثر ایران پس از چغازنبیل،  تخت جمشید و میدان نقش جهان به شماره ۱۰۷۷ به ثبت جهانی رسید.  

داستان بومی مشهور در مورد شکل‌گیری دریاچه تخت سلیمان

داستانی بومی حکایت از این دارد که چشمه جوشان دریاچه در نتیجه کوبیده شدن عصای حضرت سلیمان در این نقطه به وجود آمده است. در این داستان آمده است که حضرت سلیمان عصای خود را بر زمین می‌کوبد و در این نقطه چشمه‌ای شروع به جوشیدن می‌کند که در گذر زمان به دریاچه امروزی تبدیل می‌شود.

دریاچه تخت سلیمان

در باوری دیگر نقل است که هرمزد، پادشاه ایران باخبر می‌شود که پسر مقدسی در بیت‌اللحم به دنیا می‌آید. وی فرستاده‌ای را برای گرامیداشت تولد این کودک می‌فرستد و به او می‌گوید:

  • به مادر آن فرزند بگو که فرزندت فردی شریف و نیکوکار و مشهور و دارای مقامی ارجمند خواهد شد.
  • فرستاده طبق دستور عمل می‌کند و در هنگام بازگشت، مادر فرزند که حضرت مریم بوده است به وی کیسه‌ای خاک می‌دهد و چنین پیامی را به فرستاده می‌گوید:
  • به پادشاهت بگو که این خاک ساختمانی را در خود دارد.
  • فرستاده در راه بازگشت در محل تخت سلیمان بیمار می‌شود و قبل از مردن کیسه را در همان جا دفن می‌کند. پس از رسیدن خبر به پادشاه، وی دستور می‌دهد که بنا‌هایی را در این نقطه بنا کنند. در همین هنگام از محل دفن کیسه خاک، چشمه‌ای از زمین می‌جوشد تا مایه آبادانی شود.
  • آثار باستانی در روستای تخت سلیمان

  • مجموعه بنا‌های تاریخی در تخت سلیمان در اطراف چشمه رسوبی ساخته شده‌است. آب این چشمه که از عمق بیش از ۱۲۰ متری از درون زمین به سطح می‌آید و به زمین‌های اطراف می‌ریزد دارای املاح زیادی است که آن را برای آشامیدن و کشاورزی نامناسب کرده‌است. بر خلاف تصور همگان، این یک دریاچه نبوده و هیچ آبی به آن نمی‌ریزد. رسوب‌های حاصل از این املاح در طی قرن‌ها، لبه چشمه را شکل داده و متغیر کرده‌است.
  • آثار و بنا‌های دوره‌های اشکانیان و ساسانی و ایلخانان مغول در این محل یافت شده‌است. مهم‌ترین آثار به‌جامانده آن آتشکده و تالار‌های دوره ساسانی است. برخی آثار ساسانی دیگر نیز در کوه بلقیس و زندان سلیمان در نزدیکی روستای تخت سلیمان ساخته شده‌است.  کاوشگاه باستانی شیز از سوی یونسکو به عنوان میراث جهانی شناخته شده‌است و طرح‌های بزرگی برای بازسازی و کاوش در آن در دست اجراست.

دریاچه تخت سلیمان

آب‌ و هوای دریاچه تخت سلیمان

منطقه تخت سلیمان در شهر تکاب آب‌وهوای متفاوتی دارد و برای سفر به آنجا می‌بایست ابتدا شرایط آب‌وهوایی شهر را بسنجید. بارز‌ترین ویژگی آب‌وهوایی این منطقه،‌ وجود تابستان‌‌های خشک و معتدل و زمستان‌های سرد و برفی است؛ بنابراین بهتر است پیش از شروع سفر به دریاچه تخت سلیمان و با توجه به فصلی که در آن سفر می‌کنید، وسایل و تجهیزات مورد نیاز خود را تهیه و آماده کنید.

مسیر دسترسی به دریاچه تخت سلیمان

یکی از مهم‌ترین دغدغه‌هایی که برای مسافران وجود دارد، به‌ویژه گردشگرانی که با خودروی شخصی خود سفر می‌کنند،‌ مسیر دسترسی به مقصد است. بهتر است قبل از این‌که به سمت مقصد به راه بیفتید،‌ ابتدا یک دور مسیر دسترسی به آن را بررسی کنید تا مانع و مشکلی برای رسیدن به وجود نیاید. باید بدانید که فاصله تهران تا تکاب حدود ۵۳۰ کیلومتر است و این یعنی شما ۶ ساعت ۵۰ دقیقه زمان نیاز دارید تا به این شهر تماشایی برسید.

منطقه و دریاچه تخت سلیمان در فاصله ۴۵ کیلومتری از شهر تکاب و در منطقه‌ی جنوب شرقی استان آذربایجان غربی قرار گرفته است. اگر از سمت پایتخت به این منطقه سفر می‌کنید، باید از تهران به سمت قزوین رفته و سپس به سوی زنجان برانید. پس از آنکه به زنجان رسیدید به ترتیب سمت بیجار و دندی حرکت کنید تا به دریاچه تخت سلیمان برسید.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ترینی‌ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ترینی‌ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد