شناسه خبر: ۳۱۸۰
لینک کوتاه کپی شد

روستای آدم کوتوله ها | سرزمین لی لی پوت های ایران | معرفی روستای ماخونیک

روستای لی لی پوت ها، اسرار آمیزترین سرزمین در شرق ایران + فیلم و عکس

تا حالا اسم روستای آدم کوتوله ها در ایران به گوشتون خورده؟ همراه ما باشید تا عجیب ترین روستای ایران رو بهتون معرفی کنیم!

روستای ماخونیک

پر بازدید

ترینی‌ها :

ایران روستاهای شگفت انگیز زیادی داره ولی یکی از عجیب ترین روستاها، روستای ماخونیک هست که با نام شهر لی لی پوت ها یا روستای آدم کوتوله ها هم شناخته میشه. روستای ماخونیک یا روستای آدم کوتوله ها دارای خونه های کوچک و مردمانی کوتاه قامت است. در ادامه به معرفی روستای ماخونیک یا روستای آدم کوتوله ها که یکی از هفت روستای شگفت انگیز جهان است می پردازیم.

معرفی روستای ماخونیک یا سرزمین لی لی پوت ها

در ایران روستاهای شگفت‌انگیز و تماشایی زیادی برای دیدن وجود دارد. یکی از این روستاها را در خراسان جنوبی و شهرستان سربیشه می‌توان دید. مکانی پر رمز و راز و عجیب و غریب، با مردمانی عجیب‌تر که باورها و سنن خاص و منحصربه‌فردی دارند. این روستا ماخونیک نام دارد و به سرزمین لی لی پوت‌ها و شهر آدم کوتوله‌ها معروف شده است.

7 تا از مرموزترین روستاهای ایران که ناشناخته موندن + عکس

ویدئو روستای لی لی پوت ها یا روستای ماخونیک ایران

برای دیدن روستای ماخونیک باید راهی سفری دور و دراز شد و تا نزدیکی‌های مرز افغانستان پیش رفت.

روستای ماخونیک کجاست؟

روستای ماخونیک در دهستان دُرُح شهرستان سربیشه در شرق استان خراسان جنوبی قرار گرفته است. در اطراف ماخونیک 11 روستای دیگر از جمله کفار، توتک، سفال بند، چاپنسر، لجونک، کلاته بلوچ و … قرار گرفته‌اند که روستای ماخونیک بزرگ‌ترین روستا و مرکز این ناحیه محسوب می‌شود.

فاصله روستا تا مرز ایران و افغانستان حدودا نیم ساعت است و این یعنی اینکه شما برای بازدید از این روستای حیرت‌انگیز مسیر طولانی در پیش خواهید داشت، اما ارزشش را دارد.

اطلاعات بیشتر در مورد روستای ماخونیک

ماخونیک روستای شگفت‌انگیز و دورافتاده و پنهان در میان کوه‌ها است و از جاهای دیدنی بیرجند به شمار می‌آید.

همین دور بودن ماخونیک عاملی برای انزوا و تاثیرپذیری کمتر آن از محیط بیرونی شده است؛ به‌گونه‌ای که مسافران و سیاحانی که در قرن ۱۹ میلادی از این روستا دیدن کردند، از انزوای مردمان آن حیرت زده شدند. ماخونیک حتی تا ۴۰ سال پیش ارتباط بسیار محدودی با جامعه بیرون داشت و از دهه‌های اخیر است که این روستا به برخی از امکانات رفاهی دست پیدا کرده است.

 

از دیدنی‌های این روستا می‌توان به سنگ سیاه یا سنگ‌نگاره، بنای برج و قلعه، برج گل انجیر، منزل سرگردونی و نادر مرده اشاره کرد. یک برج سنگی در طبقات بالای روستا ساخته شده است؛ به‌طوری که به اطراف روستا اشراف داشته باشد. از این برج جهت دیده بانی استفاده می‌کردند تا در صورت حمله احتمالی دشمن، به همه اهالی روستا اطلاع دهند.

روستای ماخونیک

علت نام‌گذاری روستای ماخونیک

شاید تنها منبع تاریخی که به توان نام و نشانی از روستای ماخونیک را در آن پیدا کرد، سفرنامه خراسان و سیستان کلنل چارلز ادوارد دبیت باشد که در دوره قاجار و در عهد ناصری به ایران آمده بود و در کتاب خود به توصیف منطقه ماخونیک پرداخته است؛ اما اینکه چرا این روستا به این نام خوانده می‎شود چندین روایت وجود دارد.

اینجا شهر دلنشین لک لک هاست | گشت و گذار در شهر لک لک های ایران + ویدئو و تصاویر

گفته می‌شود که در گذشته‌ عده‌ای از مأموران دولتی به این روستا آمدند و ماخونیکی‌ها به گرمی از آن‌ها استقبال نکردند و با آن‌ها برخورد سردی داشتند و آن‌ها این نام را برای روستا انتخاب کردند. برخی وجود شکافی در کوه نزدیک روستا دلیل این نام‌گذاری می‌دانند که این شکاف ماده خونیک نام داشته و به مرور زمان به ماخونیک تغییر نام یافته است.

در برخی اسناد قدیمی نام این روستا مادخنیک ذکر شده است که مرکب از «ماد» و «خنیک» است. ماد در زبان پهلوی و پارسی باستان به ماه تبدیل شده که یکی از معانی آن شهر و مملکت است و درمجموع به ‌معنای شهر ماخونیک است.

روستای لی لی پوت های ایران

مردمان روستای ماخونیک

اهالی ماخونیک افغان‌ هایی هستند که چندین قرن پیش به ایران مهاجرت کردند و با زبان فارسی و با لهجه خاص محل تکلم می‌کنند. این مردمان اهل تسنن و پیرو ابوحنیفه نعمان بن ثابت، از ائمه چهارگانه اهل سنت هستند و علاقه بسیاری به آموزش مسائل دینی دارند. به‌طوری که در این روستا یک موسسه علوم قرآنی وجود دارد و در میان روستاهای منطقه مرکزیت دارد. روستاییان اطراف نیز، که از هم‌ کیشان ماخونیکی‌ ها هستند، ترجیح می‌ دهند به‌جای مدارس دولتی، فرزندانشان را برای آموزش‌ به مدارس دینی بفرستند.

چرا مردم این روستا قد کوتاهی دارند؟

قد اهالی روستای ماخونیک یکی از جالب‌ ترین خصوصیات این روستا است. به دلیل نوع رژیم غذایی و ازدواج‌ های درون جمعیتی، قد اهالی این روستا معمولا به‌ ندرت از 140 سانتی‌ متر فراتر می‌ رفت و متوسط قد اهالی این روستا 80 تا 120 سانتی‌ متر بود.

در طی سال‌ های اخیر، تغییر رژیم غذایی، دسترسی کودکان به مواد غذایی مناسب و ازدواج با جمعیت‌ های دیگر شهر ها باعث شده است که قد مردم روستای ماخونیک تا حدودی افزایش پیدا کند.

روستای آدم کوتوله ها

فرهنگ و آداب و رسوم روستای ماخونیک

  • آداب و رسوم و باورهای مردمان ماخونیک بسیار جالب و شنیدنی است و حتما از شنیدن آن‌ ها متعجب خواهید شد.
  • مهاجرت و رفتن به شهر در بین ماخونیکی‌ها یعنی طرد جامعه و جابه‌جایی آن‌ها نیز منحصر به کلاته‌های منطقه ماخونیک است.
  • در باورها و عقاید ماخونیکی‌ ها تجاوز و غارت اموال دیگران معنایی ندارد و مردمانی صلح‌‌طلب هستند که حتی شکار هم نمی‌کردند.
  • بسیاری از آداب و رسوم نیز از نحوه قضاوت تا شیوه کشاورزی و از چگونگی تقسیم ارث تا بازی‌ ها، همگی از گذشته‌ های دور جریان داشته و اغلب آن‌ ها دست نخورده باقی مانده است.
  • زمین‌ های کشاورزی این روستا کوچک و مینیاتوری بود و رعایت عدالت و شراکت را بسیار رعایت می‌ کردند؛ به گونه ‌‎ای که حتی یک دانه زردآلو را به چندین قسمت مساوی قسمت می‌ کنند.
  • جالب است بدانید این مردمان تا همین ۵۰ سال پیش کارهای عادی و رایج را نیز انجام نمی‌دادند. مثلا چای نمی‌نوشیدند، گوشت نمی‌خوردند و سیگار نمی‌کشیدند و این‌گونه کارها را گناه می‌دانستند. جالب‌تر آن که آن‌ها تلویزیون نداشتند و به آن شیطان می‌گفتند و هرگز اجازه نمی‌دادند کودکانشان تلویزیون تماشا کنند تا جادو نشوند.
  • با قرنطینه کردن نیز آشنا بودند و چنانچه فردی بیمار می‌شد، او را به شکافی غار مانند در کوه می‌بردند و مداوا می‌کردند. با این نوع درمان، مردمان روستای ماخونیک به‌دنبال این بودند که از سرایت بیماری به دیگر افراد خانواده جلوگیری شود.
  • خویشاوندی در بافت روستا بی‌ تاثیر نبوده و بر اساس قوانین اجتماعی روستا، هر شخصی علاوه بر مالکیت خانه خود، مالک محدوده جلوی خانه‌اش نیز هست و به غیر از خانواده و اقوام نزدیک کسی حق ندارد در جلوی خانه‌اش خانه‌ای بسازد.

روستای ماخونیک ایران

مسیر دسترسی روستای ماخونیک

برای رفتن به روستای ماخونیک باید مسیر خراسان جنوبی را در پیش بگیرد و به شهرستان سربیشه سفر کنید. بعد از آن در مسیر جاده سربیشه، به روستای دُرُح و به ماخونیک خواهید رسید.

آدرس روستای ماخونیک: استان خراسان جنوبی، ۱۲۵ کیلومتری شهرستان بیرجند و ۷۸ کیلومتری شهرستان سربیشه

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ترینی‌ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ترینی‌ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد