شناسه خبر: ۴۱۵۱
لینک کوتاه کپی شد

طرز تهیه اسپرسو | تاریخچه اسپرسو | آموزش اسپرسو

محل تولد اسپرسو؛ محبوب ترین طعم تلخ دنیا | بهترین روش های تهیه اسپرسو

طرفداران اسپرسو آنقدر زیاد هستند که بتوان آن را محبوب ترین تلخی دنیا دانست. در ادامه تمام روش های تهیه اسپرسو را برای شما قرار دادیم.

تاریخچه اسپرسو

پر بازدید

ترینی‌ها :

این مطلب شاید فقط برای کسانی که عاشق اسپرسو و تلخی آن هستند مناسب باشد. مردم دنیا را از این نظر به دو دسته تقسیم کرده اند، آن ها که اسپرسو دوست دارند و آن هایی که دوست ندارند. ما در این مطلب علاوه بر صحبت در مورد محل تولد اسپرسو، تمام روش های تهیه آن را به شما آموزش می دهیم.

اسپرسو در کجا متولد شد؟

در واقع اسپرسو، بخشی از هویت ملی ایتالیاست، تا حدی که آنها سال گذشته از یونسکو خواسته بودند تا اسپرسو را به‌عنوان میراث جهانی از ایتالیا ثبت کند. برای ایتالیایی‌ها، خوردن اسپرسو یک مورد خاص است و فرصتی است تا مردم در کنار هم وقت بگذارند و درباره فوتبال، سیاست و دیگر مسائل با هم بحث کنند.

این نوشیدنی حیاتش را به دستگاه اسپرسو مدیون است که در سال ۱۸۸۴ توسط آنجلو موریوندو در تورین اختراع شد. این دستگاه با عنوان رسمی «ماشین بخار برای ترکیب فوری قهوه» ثبت شده بود. در ابتدای قرن بعد، نخستین کارخانه تولید دستگاه اسپرسو راه‌اندازی شد و در یکی دو دهه بعد، نه فقط به دیگر کشورهای اروپایی که به آن‌ سوی اقیانوس اطلس و آمریکا هم رسید. بزرگ‌ ترین تحول بعدی در تاریخ این ماشین‌ها، ابداع و عرضه ماشین نیمه‌اتوماتیک اسپرسو در ابتدای دهه ۶۰ میلادی بود.

انجمن اسپرسوی ایتالیا گفته است که بازار این نوشیدنی در این کشور، حدود ۴میلیارد یورو است و ۹۰درصد مردم آن، دست‌کم یک‌بار در روز اسپرسو می‎خورند.

با این حال این نوشیدنی که حالا در دکه‌های بین‌ راهی در راه‌های دورافتاده کشورمان هم عرضه می‌شود، یک نوشیدنی جهانی است. اسپرسو که از دیگر نوشیدنی‌های قهوه، کافئین کمتری دارد، چنان محبوب است که از سال ۲۰۱۵، امکان آماده کردن آن در ایستگاه فضایی بین‌المللی فراهم شده و فضانوردان هم از این نوشیدنی محبوب لذت می‌برند.

بهترین روش های تهیه قهوه اسپرسو

برای تهیه قهوه اسپرسو این نوشیدنی دوست داشتنی که به خاطر طعم غنی و لذت بخشش شناخته می شود، دستگاه های مختلفی وجود دارند. در تمامی این وسایل با استفاده از دانه های ریز آسیاب شده قهوه و آب داغ تحت فشار یک شات اسپرسو غلیظ را می توان به عمل آورد.

طرز تهیه قهوه اسپرسو با دستگاه اسپرسوساز

بعد از آشنایی با دستگاه های ساخت قهوه اسپرسو بهتر است بدانیم که هر کدام از آن ها چطور کار کرده و چه فرآیندی برای ساخت قهوه با استفاده از آن ها وجود دارد. بنابراین در این قسمت ابتدا با اسپرسو ساز خانگی شروع می کنیم.

بهترین روش تهیه اسپرسو

  • آماده سازی ماشین اسپرسوساز و پرتافیلتر

برای تهیه قهوه اسپرسو با استفاده از دستگاه اسپرسوساز خانگی، مخزن آب را با آب تازه پر کرده و دستگاه را روشن کنید تا گرم شود. در همین حین، اگر دانه قهوه خریداری کرده اید آن ها را آسیاب کنید تا ترکیبی کمی شبیه به پودر پیدا کند. پرتافیلتر بردارید و قهوه آسیاب شده را داخل آن بریزید، سپس آن را به طور یکنواخت با تمپر صاف کنید.

  • گرفتن شات اسپرسو

زمانی که آب درون دستگاه به دمای مورد نظر رسید به از طریق پروتافیلتر قهوه اسپرسو را آماده می کند. زمانی که پرتافیلتر را به دستگاه متصل کردید باید یک فنجان را زیر آن قرار دهید. با توجه به توان دستگاه ممکن است چند ثانیه یا نهایت دو الی سه دقیقه بعد عصاره قهوه استخراج شده و داخل فنجان بریزد.

  • سرو اسپرسو

در این مرحله بعد از اینکه فنجان پر شد می توان قهوه را در همان ظرف یا فنجان دیگر سرو کرد. برای غلبه بر طعم تلخ قهوه می توانید یک شکلات نیز در کنار آن مصرف کنید.

طرز تهیه قهوه اسپرسو با موکاپات

دومین دستگاهی که می توان با آن قهوه اسپرسو را تهیه کرد، همان طور که پیش تر بیان کردیم موکاپات است. پروسه ساخت قهوه اسپرسو با موکاپات هم نیازمند آشنایی کامل با مراحل آن است که در ادامه بیان می کنیم.

اسپرسو با موکاپات

  • دانه یا پودر قهوه با برشتگی مورد نیاز برای موکاپات

بهترین نوع قهوه برای موکاپات ها دانه های تازه برشته شده است که می توانند روبوستا، عربیکا یا ترکیبی از هر دو باشند. رست این دانه ها نیز باید از متوسط تا دارک در نظر گرفته شوند. در این صورت می توانید اسیدیته لازم و طعم عالی را داشته باشید. قهوه باید به اندازه نمک خوراکی آسیاب شود. سپس باید آن ها را در یک ظرف در بسته به دور از نور و رطوبت نگهداری کنید.

  • آماده سازی موکاپات برای ساخت قهوه اسپرسو

برای تهیه قهوه اسپرسو توسط موکاپات، سه قسمت پایه، سبد فیلتر و محفظه بالایی را جدا کنید. پایه را با آب تازه و سرد تا زیر شیر اطمینان آن پر کنید. سبد فیلتر را وارد کرده و قهوه اسپرسو ریز آسیاب شده را به آن اضافه کنید و با استفاده از تمپر به آرامی آن را فشرده کنید. حال نیاز است بخش های موکاپات را دوباره به یکدیگر متصل کرده و از اتصال درست آن ها اطمینان پیدا کنید. آن را روی حرارت ملایم تا متوسط قرار دهید.

  • گرفتن شات اسپرسو

بعد از اینکه حرارت مناسب به موکاپات وارد شد. آب بخار شده و وارد قسمتی که قهوه قرار دارد می شود. با شنیدن صدای آب نیاز است تا آن را از روی حرارت بردارید و منتظر بمانید تا عصاره گیری انجام شده و رنگ قهوه کاملا مشخص شود. بهتر از شعله پخش کن برای موکاپات استفاده شود. در این صورت حرارت به طور یکسان پخش شده و قهوه اسپرسو سریع تر آماده می شود.

  •  سرو اسپرسو

حال بعد از اینکه عصاره گیری از قهوه به خوبی انجام شد می توان آن را در یک فنجان ریخت و سرو کرد.

طرز تهیه قهوه اسپرسو با فرنچ پرس

قهوه اسپرسو را می توان با استفاده از فرنچ پرس نیز به عمل آورد. کار با این دستگاه ساده تر از بقیه است. با این حال باز هم نیاز است مراحل کار با آن را بررسی کرده و درباره آن بدانیم.

اسپرسو با فرنچ پرس

  • دانه یا پودر قهوه با برشتگی مورد نیاز برای فرنچ پرس

برای فرنچ پرس، بهتر است تا پودرهای قهوه درشت تهیه شده از دانه های کامل تازه بو داده شده انتخاب شوند تا بهترین نتیجه را برای قهوه اسپرسو داشته باشید. برشتگی دانه ها نیز از مدیوم تا دارک باید در نظر گرفته شود. از این نظر باید پودرها درشت باشند که در فرایند آهسته دم آوری در فرنچ پرس، عصاره به خوبی از آن ها خارج شود. البته این مورد بیشتر برای قهوه ترک یا گلد نیز در نظر گرفته می شود.

  • آماده سازی فرنچ پرس برای ساخت قهوه اسپرسو

برای ساخت قهوه اسپرسو با فرنچ پرس مراحل بسیار ساده ای در نظر گرفته می شود. به این منظور تنها نیاز است تا قهوه در قسمت فیلتر فرنچ پرس ریخته شود. سپس آب جوش را در لیوان می ریزیم و پیستون را به پایین فشار می دهیم. با فشار پیستون و داغ بودن آب امکان بیرون آمدن عصاره قهوه فراهم می شود.

  • گرفتن شات اسپرسو

بعد از اینکه عصاره کامل از قهوه خارج شده و رنگ آب به قهوه ای تیره تغییر کرد، می توانیم قهوه را درون فنجان یا شات بریزیم. البته باید توجه داشت که قهوه اسپرسو در فرنچ پرس ممکن است دارای کیفیت بالا مانند ساخت آن در اسپرسو ساز یا موکاپات نباشد. زیرا فرایند دم آوری به صورت صحیح برای آن انجام نمی شود.

  • سرو اسپرسو

بعد از آماده شدن قهوه آن را در فنجان ریخته و با شکلات یا آب می توان آن را نوش جان کرد.

طرز تهیه قهوه اسپرسو بدون دستگاه

اگر با خواندن این متن تا به این جا هوس تهیه یک قهوه اسپرسو کرده اید اما فعلا هنوز موفق به خرید دستگاه اسپرسو ساز، موکاپات یا فرنچ پرس نشده اید، نگران نباشید. زیرا در این قسمت قصد داریم روشی را آموزش دهیم که توسط آن بدون دستگاه هم می توانید اسپرسو درست کنید. در ادامه مراحل تهیه اسپرسو بدون دستگاه را آموزش می دهیم. اما این نکته را حتما باید به یاد داشته باشید که اسپرسو با این روش کیفیت عالی مانند دستگاه ها را ندارد. پس در اسرع وقت باید برای داشتن یک فنجان قهوه اسپرسو خرید دستگاه های مورد علاقه خود را انجام دهید.

اسپرسو بدون دستگاه

  • وسایل مورد نیاز برای تهیه اسپرسو بدون دستگاه

برای این کار شما به یک قابلمه کوچک درب دار و مقداری آب نیاز دارید. قابلمه های آلومینیومی بهترین گزینه برای این کار هستند. بهتر است قبل از استفاده قابلمه را کامل بشویید تا طعم مواد غذایی قبلی روی قهوه اثر نکند.

  • دانه یا پودر قهوه با برشتگی مورد نیاز برای تهیه اسپرسو بدون دستگاه

دانه های قهوه تازه یا قهوه اسپرسو آسیاب شده (ریز آسیاب شده) برای این کار مورد نیاز است. اگر از قهوه اسپرسو از قبل آسیاب شده استفاده می کنید، باید حتما مطمئن شوید که ریز آسیاب شده است. در غیر این صورت اگر دانه ها درشت هستند باید باز هم حتما آسیاب شوند تا حالت پودری داشته باشند. نسبت ایده آل حدود 1 تا 1.5 قاشق غذاخوری قهوه به ازای 30 میلی لیتر آب است. برشتگی نیز بهتر است دارک در نظر گرفته شود.

  • نحوه تهیه قهوه اسپرسو بدون دستگاه

حال نیاز است تا مقدار آب مورد نیاز را درون قابلمه بریزید. معمولا اندازه آب باید به اندازه مصرف باشد. پس بهتر است با فنجانی که قرار است سرو در آن انجام شود، اندازه گیری را کنید. آب اندازه گیری شده را در قابلمه بریزید و روی اجاق گاز با حرارت متوسط رو به بالا قرار دهید. در قابلمه را ببینید تا فرآیند جوشیدن سریع تر اتفاق بیفتد. هنگامی که آب به جوش آمد، درب قابلمه را بردارید و قهوه ریز آسیاب شده را مستقیما به آب اضافه کنید.

آن را به آرامی هم بزنید تا مطمئن شوید که قهوه به طور یکنواخت در آب پخش شده است. حرارت را روی ابتدا متوسط و سپس کم کنید و بسته به اینکه می خواهید قهوه چقدر قوی باشد، اجازه دهید به مدت 2 تا 4 دقیقه در آب دم بکشد. هر از گاهی هم بزنید تا به فرآیند استخراج عصاره کمک شود. بعد از دم کشیدن، قابلمه را از روی منبع حرارت بردارید و بگذارید حدود 30 ثانیه بماند تا تفاله های قهوه ته قابلمه جا بیفتد. قهوه را با احتیاط داخل فنجان بریزید و تفاله های ته نشین شده را در قابلمه بگذارید. شما می توانید این قهوه اسپرسو را به همراه آب یا شکلات مصرف کنید.

طرز تهیه قهوه اسپرسو با شیر جوش

ممکن است این سوال برای شما ایجاد شده باشد که آیا می توان قهوه اسپرسو را در شیرجوش نیز تهیه کرد؟ انواع دیگر قهوه مانند ترک در شیر جوش تهیه می شوند. پس می توان اسپرسو را نیز با این وسیله به عمل آورد. اما باز هم باید بدانیم که ممکن است کیفیت لازم را نداشته باشد.

q5xMGvOrCJee

  • طرز تهیه قهوه اسپرسو با شیر جوش

مانند تهیه قهوه بدون دستگاه، برای شیرجوش هم نیاز به قهوه های آسیاب شده ریز داریم. در این صورت می توان عصاره مورد نیاز را از آن ها تهیه کرد. رست قهوه نیز باید متوسط تا دارک باشد.

  • نحوه تهیه قهوه اسپرسو با شیر جوش

ابتدا باید به اندازه ای که نیاز است قهوه را آسیاب یا پیمانه کنید. سپس آب را به اندازه مورد نیاز در شیرجوش بریزید و با قهوه مخلوط کنید. شرجوش را روی گاز قرار داده و حرارت را زیاد کنید. صبر کنید تا آب به جوش آید. حال می توانید بوی قهوه را به صورت کامل حس کنید. سپس زمانی که حجم آب تغییر کرده و فوم قهوه پدید آمد شیرجوش را از روی گاز برداشته و قهوه را در فنجان سرو کنید.

چگونه قهوه اسپرسو خامه دار درست کنیم

  • برای تهیه قهوه اسپرسو خامه ای مراحل زیر را دنبال کنید:
  • از دانه های تازه استفاده کنید: از دانه های قهوه تازه بو داده استفاده کنید و درست قبل از دم کردن، آن ها را آسیاب کنید تا غلظت خوبی پیدا کنند.
  • اسپرسوساز: اگر دستگاه اسپرسوساز دارید، از آن برای استخراج یک شات اسپرسو استفاده کنید. فشار بالا و کنترل دمای دقیق دستگاه به بافت کرمی کمک می کند.
  • تنظیم بافت: فرآیند بخار دهی را برای بافت های مختلف کنترل کنید. برای لاته باید قهوه غلیظ تر باشد درصورتی که اسپرسو برای کاپوچینو کمی رقیق تر است.

علت کف نکردن (فوم ندادن) قهوه اسپرسو چیست؟

علت کف نکردن قهوه اسپرسو یا کمبود کرم را می توان به عوامل مختلفی نسبت داد. دانه های قهوه کهنه یا اندازه آسیاب نامناسب ممکن است منجر به انتشار ناکافی گاز در حین استخراج شود که منجر به کرم کم یا عدم وجود آن خواهد شد. علاوه بر این، فشار نادرست دستگاه اسپرسوساز و قدیمی بودن آن، فشار ناکافی، یا دمای نامناسب آب نیز می تواند مانع تشکیل کرم شود.

 نکات تکمیلی تهیه قهوه اسپرسو

  • برای تهیه یک قهوه اسپرسو بی نقص به این نکات توجه کنید:
  • دستگاه اسپرسوساز و فنجان ها را گرم کنید تا دمای قهوه حفظ شود.
  • از کوبیدن یکنواخت و محکم پودر قهوه برای استخراج یکنواخت عصاره اطمینان حاصل کنید.
  • از آب تصفیه یا بطری استفاده کنید تا ناخالصی ها بر طعم قهوه تأثیر نگذارند.
  • برای طعم بهتر و بهداشت دستگاه اسپرسوساز، آسیاب و پیچر را به طور مرتب تمیز کنید.
آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ترینی‌ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ترینی‌ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد