شناسه خبر: ۸۲۶
لینک کوتاه کپی شد

طبع گوشت و مرغ | طبع و مزاج انواع گوشت

به خاطر خودتون، طبع و مزاج گوشت هایی که می خورید را بشناسید

اگر شما هم برای پخت انواع گوشت همیشه در مورد مزاج آن شک دارید این مطلب برای شماست.

مزاج

پر بازدید

ترینی‌ها :

شناخت مزاج مواد خوراکی برای افرادی که بدن حساسی دارند جزو واجبات است. اینکه چی رو با چی بخوریم تا بد حال نشیم یا اینکه اصلا طبع و مزاج خودمون چیه و چه رژیمی رو باید رعایت کنیم تاثیر به سزایی در زندگی ما می‌گذارد. برای شروع از مزاج انواع گوشت ها شروع می‌کنیم.

 

طبع گوشت بوقلمون

گوشت بوقلمون غنی از پروتئین است، منبع ویتامین B بوده و برای جلوگیری از سرطان بسیار مفید است.به تقویت استخوان ها و سیستم ایمنی بدن کمک کرده و چربی پایینی دارد.

نوع مزاج: گرم و تر
بهتر است با گشنیز و سماق استفاده شود.

 

طبع گوشت گوسفند

گوشت گوسفند بهترین گوشت برای مزاج انسان است و بهتر از آن گوشت بره‌ای میباشد که کمتر از ۶ماه سن دارد. دقت کنید قسمت سردست یا راسته از ناحیه ران بهتر است. دستگاه گوارش را اذیت نمیکند زیرا به راحتی هضم میشود.

نوع مزاج: گرم و تر
یهتر است از گشنیز، سماق و مرزه استفاده کنید.

 

طبع گوشت مرغ محلی

گوشت مرغ محلی دارای خواص بسباری میباشد که از این میان میتوان به: چاق کنندگی بدن، تاثیر در تقویت مغز و معده های مرطوب، تصفیه پوست صورت و صدا مفید اشاره کرد. جگر مرغ چاق کننده میباشد و برای افرادی که از سوء هاضمه رنج میبرند مناسب نیست. اگر بیماری های صفراوی و گرم دارید بهتر است از جوجه خروس به جای جوجه مرغ استفاده کنید زیرا چربی آن کمتر و در بدن به صفرا تبدیل نمی شود.

نوع مزاج: گرم و تر
همراه با سکنجبین و ادویه جات گرم مصرف کنید.

 

مزاج گوشت میگو

برخلاف اکثر آبزیان که دارای گوشتی با طبع سرد هستند، میگو کفی متفاوت است و دارای گوشتی با طبع گرم است. توصیه میشود افرادی که دارای مشکلات سوءهاضمه هستند از خوردن میگو اجتناب کنند زیرا این حیوان دارای گوشتی سنگین یا به اصطلاح دیرهضم است.

نوع مزاج: گرم و تر
از سرکه، نعناع و سکنجبین در طبخ آن استفاده کنید

مزاج

مزاج گوشت بلدرچین

بلدرچین هم مانند کبک دارای گوشتی با طبع گرم و خشک است و بهتر است به جای روش کبابی کردن گوشت با روغن پخته شود. به تندرستی و نرمی پوست کمک میکند. باعث افزایش قوای جنسی در بانوان میشود. گوشت بلدرچین اگر زیاد مصرف شود میتوان باعث ایجاد سر درد شود.

تخم بلدرچین هم دارای خواص بسیاری میباشد که خواندن درباره آن خالی از لطف نیست.

نوع مزاج: گرم و خشک
بهتر است با روغن کنجد و زیتون، روغن بادام و آب انار مصرف شود.

 

مزاج گوشت شتر

اگر بدنبال استفاده از گوشت شتر هستید بهتر است گوشت شتر جوان را انتخاب کنید زیرا دارای مزاج بهتری می باشد.

نوع مزاج: گرم و خشک
هنگام پخت و پز از نمک و شوید، فلفل، سرکه و زیره استفاده کنید.

 

مزاج گوشت ماهی

طبع ماهی ها به آب هایی که در آن زندگی میکنند بستگی دارد به طور مثال ماهی هایی دارای طبع سرد هستند که در آب های شور و اقیانوس زندگی میکنند.از آن سو ماهی هاییمانند قزل آلا که در آب های شیرین زندگی میکنند دارای طبع معتدل تری هستند.

اگر ماهی را روی آتش کباب کنید بهتر از سرخ کردن در روغن است زیرا روغن سرخ کردنی باعث تشنگی شده دفع آن از معده زمان بر است. دقت داشته باشید که آشامیدن بلافاصله آب بعد از خوردن ماهی باعث بیماری های مضمن شده و اگر با شیر و تخم مرغ و گوشت سایر حیوانات خورده شود میتواند بسیار مضر باشد.

نوع مزاج: سرد و تر
با دنبه یا کنجد غذا را پخته و با زنجبیل، آویشن، عسل و ادویه جات گرم مصرف کنید.

 

مزاج گوشت گنجشک

گوشت بسیار خشکی دارد و دارای غذاییت کمی میباشد،همچنین موجب افزایش میل جنسی میشود. افرادی با مزاج گرم حتما همراه یا بعد از مصرف از خنکی جات استفتده کنند. مصرف این گوشت خیلی به نفع افراد سرد مزاج است، مخصوصا اگر مصرف آن رابا زرده تخم مرغ یا روغن زیتون همراه کنند.

نوع مزاج: گرم و خشک
همراه با آب انار، آبغوره، دارچین و هل مصرف شود

 

طبع گوشت غاز

نوع مزاج: گرم و خشک
همراه آب انار، زیره، دارچین، فلفل و زنجبیل مصرف شود.

 

طبع گوشت اردک

اردک از گرمترین انواع پرندگان اهلی بوده و دارای غذائیت زیاد میباشد. گوشت اردک سنگین و نفاخ، باعث افزایش قوای جنسی و مصرف آن چاق کننده است. سنگدان اردک دیر هضم بوده ولی در صورت مصرف و هضم کامل میتواند تقویت کننده معده و احشا می باشد. تخم اردک نسبت به تخم مرغ غلیظ تر و دیرهضم تر بوده غذائیت آن ضعیف تر است. بهترین روش مصرف توصیه شده شکم پر کردن با پیاز و روغن زیتون و ادویه جات مصلح آن است.

نوع مزاج: گرم و خشک
بهتر است با کرفس، پونه، نخود، شوید، تره، دارچین و سکنجبین استفاده شود و با سرکه پخته شود.

مزاج

طبع گوشت خروس

نوع مزاج: گرم و خشک
اگر با سرکه، آبغوره و سکنجبین مصرف شود بهتر است.

 

مزاج گوشت بز

کسانی که دارای مزاج پرحرارت هستند اما تحرک کمی دارند و ورزش نمیکنند گوشت بز بسیار مناسب است.و البته خوردن گوشت بز در فصل تابستان بهتر است.

نوع مزاج: سرد و خشک

از نمک، فلفل، پیاز، دارچین، زیره، بادام و خرما استفاده کنید.

 

مزاج گوشت گاو

مصرف گوشت گاو برای سرد مزاج‌ها، سوداوی مزاج‌ها و کسانی که معده ضعیف دارند، توصیه نمی‌شود.دارای غذاییت زیادی بوده و دیر هضم است. بنابراین فقط برای ورزشکاران و افرادی که کارهای سنگین انجام می‌دهند، مجاز است.از نظر طب سنتی گوشت گاو، خون غلیظ و سوداوی در بدن تولید می‌کند و جزء مهم‌ترین علل امراض سوداوی بشمار می‌رود. چاق کننده و مقوی است. مصرف آن در فصل بهار مناسب تر می‎باشد.

دارچین، زنجبیل، زیره، فلفل و گلپر مصلح گوشت گاو و بهبود دهنده خواص و مزاج آن هستند.

 

طبع گوشت گوساله 

برخی بر این باورند که گوشت گاو سرد و سودازاست و با مزاج‌شان سازگار نیست، گوشت گاو سنگین است اما مزاج سردی ندارد. همه گوشت‌های قرمز از جمله گوشت گاو و گوساله طبع گرمی دارند اما درجه حرارت آنها متفاوت است. دلیلی که برخی می‌گویند گوشت گاو سرد است این‌ است که گوشت گاو برای هضم انرژی زیادی از بدن و معده دریافت می‌کند و احتمال دارد بدن را کمی دچار سردی کند. کسانی که فعالیت بدنی زیاد و معده قوی دارند می‌توانند از همه انواع گوشت استفاده کنند و برعکس افرادی که گوارش ضعیفی دارند بهتر است از از خوردن زیاد گوشت گاو خودداری کنند و از گوشت‌های با هضم راحت‌تر مثل گوشت مرغ و ماهی استفاده کنند زیرا باعث سختی طحال ، واریس و سرطان میشود.

نوع مزاج: گرم و خشک
همراه با دارچین، فلفل، زنجبیل، پیاز، سکنجبین، گلپر، سیر و زیره مصرف کنید

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ترینی‌ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ترینی‌ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد