شناسه خبر: ۶۷۰
لینک کوتاه کپی شد

نفخ شکم |‌ علائم نفخ | نفخ کردن

علت نفخ شکم چیه؟ | نشانه های نفخ شکم چیست؟

نفخ شکم معمولا از رژیم غذایی نادرست است اما میتواند از مسائل دیگری نیز باشد بنابراین باید نشانه های مختلف نفخ کردن را بدانید و در صورت خطرناک بودن علائمتان به دکتر مراجعه فرمایید.

نفخ

پر بازدید

ترینی‌ها :

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که بعد از خوردن بعضی غذاها یا خوراکی ها دچار نفخ شکم شوید و شکمتان بسیار درد بگیرد. نفخ شکم معمولا به رژیم غذایی برمیگردد و با یک رژیم غذایی سالم میتوان نفخ شکم را تحت کنترل قرار داد اما نفخ معده یا شکم علائم و نشانه های دیگری هم دارد که میتواند به غذا ارتباطی نداشته باشد.

 

دلایل نفخ شکم چیست؟

اختلالات گوارشی

اکثر مثردم در برخورد با اختلالات مختلف گوارشی مانند سندرم روده تحریک پذیر، کولیت اولسراتیو و بیماری سلیاک، علائمی مانند نفخ، اتساع و ... را تجربه می کنند. برخی از گزارش ها حاکی از آنند که نفخ معده در 96 درصد از افراد مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر رایج است و 56 درصد از افراد مبتلا به یبوست مزمن نیز آن را تجربه می کنند.

 

کم آب شدن بدن

مصرف غذاهای شور یا نوشیدن الکل بدن را دچار پف و کم آبی می کند. یبوست ناشی از کم آبی بدن نیز علت دیگر تجربه نفخ است.

 

یبوست

یبوست ناشی از یک رژیم غذایی کم فیبر، کم آبی، کم تحرکی و استرس عامل دیگری برای احساس نفخ و ناراحتی در معده است.

 

حساسیت های غذایی

اغلب حساسیت های غذایی از قبیل عدم تحمل لاکتوز از دلایل شایع احساس نفخ در معده است. مواد غذایی حاوی گلوتن مانند غلات و حبوبات و برخی محصولات لبنی نیز این علامت را می توانند ایجاد کنند.

 

عفونت

شما می توانید در برخورد با یک عفونت و التهاب ناشی از آن احساس نفخ را تجربه کنید. برخی از نشانه های دیگر ابتلا به عفونت مانند تب و تورم غدد لنفاوی نیز باید بررسی شوند.

 

انسداد روده

این نشانه همراه با یبوست، تهوع، استفراغ و البته نفخ است. انسداد روده توسط بافت اسکار یا تومور ایجاد می شود. روده مسدود شده مانع از خروج مدفوع شده و شرایط دردناک را همراه با نفخ ایجاد می کند.

 

تغییرات هورمونی

سندرم پیش از قاعدگی همراه با مسائل گوارشی از جمله نفخ است و فرد را در معرض یبوست و احتباس مایعات نیز قرار می دهد.

 

سرطان

نفخ می تواند یکی از نشانه های سرطان روده بزرگ یا سرطان رحم باشد. با پزشک تان در صورت تشدید و ادامه دار بودن نفخ برای شناسایی این نوع سرطان ها حتما باید در تماس باشید.

 

علائم و نشانه‌های نفخ

از مهمترین علائم نفخ شکم می توانیم به این موارد اشاره کنیم

  •     نفخ مکرر شکم
  •     آزاد شدن مقدار زیادی باد
  •     بوی بد باد شکم
  •     درد ناحیه شکم
  •     احساس همیشگی باد در شکم

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ترینی‌ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ترینی‌ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد