شناسه خبر: ۶۶۷۷
لینک کوتاه کپی شد

بیوگرافی دکتر پزشکیان | زندگی شخصی دکتر پزشکیان | سوابق رییس جمهور پزشکیان

بیوگرافی و زندگینامه دکتر مسعود پزشکیان، نهمین رییس جمهور ایران + ویدیو

مسعود پزشکیان (زادهٔ ۷ مهر ۱۳۳۳) جراح قلب، سیاستمدار و رئیس‌جمهور منتخب ایران در سال ۱۴۰۳ است. با هم جزییات زندگی ایشان را بخوانیم و ببینیم.

دکتر مسعود پزشکیان

پر بازدید

ترینی‌ها :

آقای دکتر مسعود پزشکیان که به عنوان پزشک و سیاستمدار ایرانی شناخته می‌شود و کارنامه بسیار طولانی و افتخارآفرینی دارد، در تاریخ هفتم مهرماه سال ۱۳۳۳ در استان آذربایجان غربی متولد شده است. اگر به فعالیت‌های ایشان در زمینه سیاست نگاهی گذرا بیندازیم متوجه می‌شویم که ایشان از سال ۱۳۸۷ به عنوان نماینده شهر تبریز، آذرشهر و اسکو در دوره دوازدهم مجلس شورای اسلامی فعالیت می‌کنند، البته فعالیت‌های ایشان به این مورد محدود نشده و ایشان در دوره‌های هشتم، نهم، دهم و یازدهم نیز نماینده همین حوزه انتخابیه بوده است، همچنین آقای مسعود پزشکیان در دوره دهم مجلس شورای اسلامی، عنوان نائب رئیس اول مجلس شورای اسلامی را نصیب خود کرده و در این حوزه فعالیت کرده‌اند.

مسعود پزشکیان هنگام ثبت نام در انتخابات

وضعیت خانه پزشکیان در دیدار با سید محمد خاتمی سوژه کاربران شد + ویدیو

خلاصه زندگینامه

نام و نام خانوادگی: مسعود پزشکیان

زاده: ۷ مهر ۱۳۳۳ ‌(۷۰ سال)

محل تولد: مهاباد، آذربایجان غربی، ایران

زبان مادری: ترکی آذربایجانی

حزب سیاسی: بدون عضویت حزبی

مذهب: اسلام – شیعه

ویدیوی ۴ دقیقه ای از خلاصه زندگی مسعود پزشکیان:

دیگر عضویت های سیاسی: ائتلاف فراگیر اصلاح‌ طلبان (۱۳۹۵–۱۳۹۴) / ائتلاف اصلاح ‌طلبان (۱۳۸۷–۱۳۸۶)

وضعیت تاهل: همسر فوت شده

فرزندان: ۴ فرزند

محل تحصیل: دانشگاه علوم پزشکی تبریز

زمینه فعالیت: حوزه دانشگاهی و سیاسی

پیشه: سیاستمدار، پزشک

هیئت دولت: دولت هشتم

وبسایت: www.drpezeshkian.ir

زندگینامه

تولد و کودکی:

همانطور که قبل‌تر نیز گفته شد ایشان در تاریخ هفتمین روز مهرماه سال ۱۳۳۳ هجری شمسی در شهر مهاباد در استان آذربایجان غربی متولد شده، درباره خانواده ایشان و اینکه چند خواهر و برادر داشته‌اند اطلاعات موثقی منتشر نشده است و نمی‌توان با اطمینان در اینباره اظهار نظر کرد.

با توجه به اطلاعات محدودی که وجود دارد می‌توان متوجه شد که پدر مسعود پزشکیان آذری زبان و مادر ایشان کرد زبان بوده‌اند و ایشان کاملاً به زبان آذری مسلط هستند.

پدر و مادر آقای مسعود پزشکیان اصالتاً اهل ارومیه بوده و گفته شده است که خانواده آنها به واسطه شغل پدر مسعود پزشکیان زندگی در مهاباد زندگی کرده‌اند و ریشه و خانواده هر دوی آنها به ارومیه باز می‌گردد.

تحصیلات و دوران جوانی:

ایشان تحصیلات ابتدایی و اولیه خود را در زادگاهشان یعنی شهر مهاباد گذرانده‌اند و سپس تصمیم گرفته‌اند که برای ادامه تحصیل به مرکز استان بروند، بعد از رفتن به مرکز استان موفق شدند تا در هنرستان کشاورزی ارومیه، دیپلم صنایع غذایی دریافت نمایند.

ایشان در اوج جوانی پس از گرفتن مدرک دیپلمشان یعنی در سال ۱۳۵۲ برای انجام خدمت سربازی شان به شهر زابل در استان سیستان و بلوچستان نقل مکان کردند و در همین دوران سربازی متوجه علاقه بیش از حد خود به حرفه پزشکی شدند و در نتیجه تصمیم گرفتند که پس از پایان دوران سربازی یعنی در سال ۱۳۵۴، دومین دیپلم خود را در رشته طبیعی یا همان علوم تجربی دریافت نمایند، سپس موفق شدند تا در سال ۱۳۵۵ به دانشگاه علوم پزشکی تبریز وارد شده و در رشته پزشکی به ادامه تحصیل مشغول شوند.

ایشان درباره تحصیل خود در رشته پزشکی خاطرنشان کرده‌اند که: من در سال ۱۳۵۵ در رشته پزشکی از دانشگاه تبریز قبول شده ام و بار ها تاکید کرده ام، تا به حال از هیچ سهمیه و یا رانتی برای ادامه تحصیل در هیچ مقطعی استفاده نکرده‌ام.

فعالیت های دوران دانشجویی:

طبق گفته‌های پایگاه اطلاع رسانی دکتر پزشکیان، گفته شده است که: پس از انقلاب، دکتر پزشکیان با تاسیس انجمن اسلامی دانشجویان دانشکده پزشکی و برپایی کلاس‌های قرآن و نهج البلاغه و جلسات بحث و مناظره، باعث تقویت نیروهای مذهبی شدند و وحدت آنها در مقابل گروه‌های ضد انقلاب و تفکرات الهادی و التقاطی قوت گرفت.

در آن دوران انجمن اسلامی دانشکده پزشکی، قوی‌ترین انجمن در کل دانشگاه تبریز بود و در سال ۱۳۵۸، پس از اینکه چپی‌ها مراسم سخنرانی آقای هاشمی رفسنجانی را در دانشکده پزشکی مشوش کرده و بر هم زدند، درگیری فیزیکی بین دانشجویان مخالف نظام و طرفداران نظام اتفاق افتاد و همین موضوع باعث شد تا دانشگاه برای مدتی بسته شود، این رویداد ها اتفاق افتاد تا اینکه با پیام امام خمینی رحمت الله علیه، در نهایت انقلاب فرهنگی اتفاق افتاد.

فعالیت ایشان در حوزه پزشکی:

آقای دکتر مسعود پزشکیان دوره پزشکی عمومی خود را در سال ۱۳۶۴ با موفقیت به پایان رساندند و پس از آن به عنوان مربی فیزیولوژی در دانشکده پزشکی مشغول به کار و تدریس شدند، سپس در سال ۱۳۶۹ موفق شدند تا مدرک تخصص خود را در رشته جراحی عمومی از دانشگاه علوم پزشکی تبریز دریافت نمایند. ایشان در سال ۱۳۷۲ فوق تخصص جراحی قلب را از دانشگاه علوم پزشکی ایران دریافت کرده و بلافاصله بعد از آن در بیمارستان قلب شهید مدنی تبریز پذیرفته شده و مشغول به کار شدند، ایشان چند سال بعد موفق شدند تا ریاست این بیمارستان را بر عهده بگیرند.

دکتر مسعود پزشکیان در سال ۱۳۷۳ از طرف دکتر علیرضا مرندی، وزیر بهداشت و درمان دولت آیت الله هاشمی رفسنجانی، به ریاست دانشگاه علوم پزشکی تبریز منصوب گردیده و تا سال ۱۳۷۹ به ریاست خود در دانشگاه علوم پزشکی تبریز ادامه دادند. گفته شده است که ایشان در دوران ۶ ساله ریاست خود در دانشگاه یعنی از سال ۱۳۷۳ تا سال ۱۳۷۹ هجری شمسی، موفق شدند تا خدمات ارزنده‌ای ارائه داده و آثار ماندگاری از خود بر جای گذارند، آثاری که نتایج آن امروزه نیز قابل مشاهده است.

ایشان پس از اتمام ریاست خود در سال ۱۳۷۹ به تهران منتقل شده و در دور دوم ریاست جمهوری سید محمد خاتمی به مدت ۶ ماه سمت معاونت سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را بر عهده گرفتند و توانستند از مجلس رای اعتماد را دریافت کنند.

ازدواج مسعود پزشکیان

ایشان درباره ماجرای ازدواج خود و همسرشان گفته‌اند:

بر اساس اعتقادی که هر دویمان داشتیم، ازدواج کردیم. در آن زمان هم من و هم همسرم دانشجو بودیم و من تنها ۵۰۰ هزار تومان پول داشتم و با همان ۵۰۰ هزار تومان ازدواج کرده و زندگی مشترکمان را آغاز کردیم، هر دو ما مشغول تحصیل بودیم و در حین تحصیل هم بچه‌دار شدیم.

مسئولیت های زیادی بر دوش هر دویمان بود و طبیعتاً کار برای ما بسیار سخت بود. جنگ شد و زمان انقلاب بود، من در هر عملیاتی شرکت می‌کردم و تایم بسیار محدودی در خانه بودم، مادر و پدر همسرم از تهران به تبریز نقل مکان کرده و در تبریز ماندگار شدند، آنها در بسیاری از امور به همسرم کمک می‌کردند و مشوق او بودند.

دوران بسیار سختی بود هر دو ما درس می‌خواندیم و فرزند نیز داشتیم، بچه‌هایمان را با کمک یکدیگر بزرگ کرده و من نیز سعی می‌کردم تا بعد از تمام شدن تایم کاری‌ام سریعا به خانه بازگشته و اندکی در کارهای خانه و بچه‌ها سهیم باشم تا ایشان نیز بتوانند درس بخوانند.

من جراح عمومی شدم و همسرم جراح زنان شدند، پس از آن من فوق تخصص قلب را دریافت کرده و ایشان در حال گذراندن دوران فوق تخصص نازایی بودند، هر دوی ما در حیطه‌های فعالیت مان جزو بهترین‌ها بودیم و تمام تلاشمان را می‌کردیم.

ایشان گفته‌اند که متاسفانه همسرشان در سال ۱۳۷۳ به همراه یکی از فرزندانشان در سانحه تصادف در گذشته و جان خود را از دست دادند، ایشان بعد از فقدان همسر خود دیگر ازدواج نکرده‌اند.

فرزندان مسعود پزشکیان:

آقای مسعود پزشکیان و همسرشان ۴ فرزند داشتند، یکی از فرزندانشان دختر و سه تای دیگر پسر بودند. یکی از پسرانشان به همراه مادرشان یعنی همسر آقای پزشکیان در سانحه تصادف درگذشتند و در حال حاضر ایشان تنها یک دختر و دو پسر دارند. نام دختر ایشان، زهرا و نام پسران ایشان، یوسف و مهدی می‌باشد.

هیچ یک از فرزندان دکتر پزشکیان رشته پزشکی را به عنوان رشته تحصیلی خود انتخاب نکرده‌اند و در عوض در رشته‌های شیمی، فیزیک و برق ادامه تحصیل داده‌اند و شغلی متفاوت از شغل پدر و مادر خود انتخاب کرده‌اند.

آقای مسعود پزشکیان، کاندیدای ریاست جمهوری در صفحه شخصی اینستاگرام خود در رابطه با زندگی شخصی و فرزندانش نوشته است که:

من چهار فرزند داشتم که یکی از آنها فوت کرده و سه فرزند برایم باقی مانده است، در حال حاضر سه نوه دارم که به زودی چهار نوه می‌شوند.

یکی از فرزندانم مدرک phd فیزیک خود را با معدل بالای ۱۷ از دانشگاه شریف تهران اخذ کرده و اکنون عضو هیئت علمی دانشگاه سهند است، یکی دیگر از فرزندانم در حال گذراندن پایان نامه در مقطع phd رشته برق کنترل است، ایشان بورسیه خارج از کشور بوده اند ولی اکنون در ایران هستند.

ایشان خاطرنشان کرده‌اند که دخترشان نیز مدرک کارشناسی ارشد شیمی خود را از دانشگاه شریف تهران دریافت کرده‌اند و در شرکت جم مشغول فعالیت می‌باشند.

روایات ذکر شده را ایشان در سال ۱۳۹۷ بیان کرده اند.

یوسف و مهدی پزشکیان، فرزندان مسعود پزشکیان درباره حادثه‌ای که برای مادرشان رخ داد و دلیل ازدواج نکردن دوباره پدرشان صحبت کرده و گفته‌اند که:

ما در آن زمان کوچک بودیم تا جایی که یادمان می‌آید قصد داشتیم از شهری که به آن سفر کرده بودیم به سمت شهر تبریز بازگردیم، همه اعضای خانواده در یک ماشین بودیم که ناگهان تصادف اتفاق افتاد.

پدرمان هیچ خاطره‌ای از لحظه تصادف ندارد ما تا جایی که یادمان می‌آید ماشین چپ کرد و ناگهان به سنگی برخورد نمود، اصابت ناگهانی ماشین با سنگ باعث شد تا مادر و برادر کوچکمان جانشان را در این حادثه از دست بدهند.

پدرم به خاطر ما و مسئولیتی که در قبال ما داشت تصمیم گرفت تا ازدواج نکند، ایشان می‌ترسیدند که ازدواج دوباره شان به ما آسیب بزند و در حق ما اجحاف شود، ما معتقدیم که در کمتر کسی می‌توان این حد از مسئولیت پذیری را مشاهده کرد و ما کمتر کاری که می‌توانیم برای پدرمان انجام دهیم این است که اجازه ندهیم ایشان تنها بمانند.

آقای مسعود پزشکیان در ادامه صحبت‌های فرزندانش در مورد دلیل ازدواج نکردنش اینگونه توضیح می‌دهد که: طبیعتاً امکان چنین چیزی وجود نداشت، اگر کسی در خانه باشد و با بچه‌ها اختلاف کند، من باید طرف یکی از آنها را بگیرم و همین موضوع می‌تواند باعث شود تا بین من و اعضای خانواده‌ام فاصله بیفتد و صمیمیت از بین برود، با توجه به شرایطی که در آن زمان حاکم بود، من و بچه‌ها تصمیم گرفتیم که با یکدیگر زندگی کنیم و در تمام شرایط پشت یکدیگر باشیم و از پیش آمدن هرگونه اختلافی بین خودمان پیشگیری کنیم.

زندگی سیاسی و کاری

ورود دکتر پزشکیان به دنیای سیاست:

مانند اغلب چهره‌های مهم سیاسی دیگر، ورود پزشکیان به این عرصه از سال‌های پس از پیروزی انقلاب و سپس در دوران جبهه و جنگ دفاع مقدس شکل گرفت.

حضور ایشان در دفاع مقدس:

آقای دکتر پزشکیان در دوران جنگ ایران و عراق، مسئول اعزام و فرستادن گروه‌های پزشکی به جبهه‌ها بودند و همزمان به صورت رزمنده و پزشک نیز فعالیت می کردند.

پزشکیان در انتخاب ریاست جمهوری سال ۱۳۹۲:

آقای دکتر پزشکیان در ۲۱مین روز اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۲ و در آخرین روز ثبت نام انتخابات ریاست جمهوری ایران در سال ۱۳۹۲، با حضور در وزارت کشور در این انتخابات نام نویسی کردند اما صلاحیت ایشان تایید نشد، در برخی منابع نیز نوشته شده است که ایشان برای حضور در انتخابات به وزارت کشور مراجعه کردند اما سپس از نامزدی شان انصراف دادند، ایشان دلیل انصراف خود را ثبت‌نام اکبر هاشمی رفسنجانی اعلام کردند.

پزشکیان در انتخاب ریاست جمهوری سال ۱۳۹۴:

آقای مسعود پزشکیان در هفتم اسفند سال ۱۳۹۴ و همزمان با برگزاری انتخابات مجلس دهم، توانستند با کسب ۲۶۱.۳۹۴ رای از حوزه انتخابیه تبریز، آذرشهر و اسکو، به عنوان اولین نامزد پیروز انتخابات در این حوزه، به دهمین دوره مجلس شورای اسلامی رهسپار شوند. همچنین توانستند رکورد آرای مردم تبریز در انتخابات مجلس شورای اسلامی را بشکنند، ایشان در این انتخابات در لیست امید در انتخابات شوراهای شهر و روستا قرار داشتند.

دکتر پزشکیان در نشست علنی مجلس در تاریخ هفتم اسفند ماه سال ۱۳۹۴ گفته‌اند که: از اینکه خداوند ایشان را ترک آفریده است بسیار شاکر هستند و هیچکس حق ندارد زبان و فرهنگ ترک‌ها را مسخره کند، ترک‌ها و سایر اقوام ایران طبق اصل ۱۵ قانون اساسی باید بتوانند در مدارس به زبان خودشان بنویسند، حرف بزنند و بیاموزند.

نائب رئیس اول مجلس دهم:

پزشکیان در انتخابات هیئت رئیسه موقت مجلس دهم (دورهٔ دهم مجلس شورای اسلامی از ۸ خرداد ۱۳۹۵ رسماً آغاز شد) به عنوان نامزد فراکسیون (فراکسیون به گروهی از یک حزب که عقیده و نظر مشابهی درمورد یک موضوع خاص دارند گفته می شود) امید برای نائب رئیسی ثبت نام کرد و توانست با کسب ۱۵۸ رای، نائب رئیس اول دهمین دوره مجلس شورای اسلامی شود (۱۳۹۵-۱۳۹۹).

پزشکیان در انتخاب ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰:

این بار نیز آقای مسعود پزشکیان در آخرین روز ثبت نام نامزدهای انتخاباتی، به وزارت کشور مراجعه کرده و در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران ثبت نام کردند ولی در نهایت صلاحیت ایشان توسط شورای نگهبان تایید نشد.

پزشکیان در انتخاب ریاست جمهوری سال ۱۴۰۳:

پس از شهادت سید ابراهیم رئیسی، نام یکی از چهره‌هایی که در لیست کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ به چشم می‌خورد، مسعود پزشکیان می باشد که صلاحیت ایشان توسط شورای نگهبان به تایید رسیده است.

آقای مسعود پزشکیان، کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری، پس از اینکه نامزدهای تایید صلاحیت شده توسط وزارت کشور به طور رسمی اعلام شدند، با حضور در بنیاد امید ایرانیان، با آقایان محمدرضا عارف و اعضای هیئت مدیره این بنیاد در دفتر کارشان دیدار کرده و اقدام به پذیرایی از آنها نمودند.

محمدرضا عارف در این دیدار ضمن اشاره به ویژگی‌های اخلاقی و مدیریتی آقای مسعود پزشکیان و همچنین با اشاره به حساسیت ویژه انتخابات پیش رو، حضور مسعود پزشکیان را در عرصه انتخابات، نوعی فرصت ارزشمند برای مردم و نظام تلقی کرده و حمایت خود و بنیاد امید ایرانیان را از ایشان به طور واضح و روشن اعلام کردند.

مسعود پزشکیان نیز در این دیدار از آقای محمدرضا عارف قدردانی کرده و به نقش موثر ایشان در همگرایی و وحدت بین نیروهای تحولخواه اشاره کردند.

سوابق مسعود پزشکیان

سوابق اجرایی مسعود پزشکیان:

  • ریاست بیمارستان قلب شهید مدنی در سال ۱۳۷۲
  • ریاست دانشگاه علوم پزشکی تبریز در سال‌های ۱۳۷۳ تا ۱۳۷۹
  • معاونت سلامت وزارت بهداشت، آموزش پزشکی به مدت ۶ ماه
  • وزیر بهداشت زمان سید محمد خاتمی
  • نائب رئیس اول مجلس شورای اسلامی در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در سال‌های ۱۳۹۵ تا سال ۱۳۹۹
  • نماینده حوزه‌های انتخابی در دوره‌های هشتم، نهم، دهم و یازدهم
  • وزیر بهداشت در دوره هشتم
  • نماینده شهرهای تبریز، اسکو در مجلس

کارنامه عملکرد پزشکیان در دانشگاه علوم پزشکی تبریز:

  • ارتقای جایگاه دانشگاه علوم پزشکی تبریز از تیپ ۲ به تیپ ۱
  • احداث ۶۰۰ خانه بهداشت به نام ۶۰۰ شهید گلگون کفن انقلاب اسلامی در مدت ۶ ماه در روستاهای استان
  • ساخت و راه‌اندازی ۵۰ مرکز بهداشتی در سطح استان
  • اخذ امتیاز، احداث، ساخت و بهره‌برداری از مرکز مدیریت کشوری سلامت در تبریز ((NPMC))
  • مطالعه و راه‌اندازی طرح پزشک خانواده و سیستم ارجاع در چهارچوب مقررات ممکن در استان
  • توسعه فضاهای آموزشی و تحقیقاتی
آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ترینی‌ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ترینی‌ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد