شناسه خبر: ۶۵۵
لینک کوتاه کپی شد

تاثیر مواد غذایی بر آرامش اعصاب |‌ غذاهای مقوی برای اعصاب

خوراکی هایی که آرامش اعصاب می آورند! |‌ کدام مواد غذایی اعصابمان را آرام تر می کنند؟

مواد غذایی و رژیم غذایی سالم تاثیرات زیادی بر آرامش اعصاب ما دارد.

آرامش اعصاب

پر بازدید

ترینی‌ها :

بدن ما برای داشتن آرامش اعصاب به چیزهای زیادی نیاز دارد که یکی از فاکتورهای مهم برای آرامش اعصاب مواد غذایی است که استفاده می کنیم. تغذیه در هر صورت نقش بسیار مهمی در زندگی ما دارد شما با انتخاب یک رژیم غذایی خوب و سالم زندگی بهتر ؛ آرامش اعصاب بیشتر و کیفیت زندگی بهتری داشته باشید.

 

عسل برای آرام شدن اعصاب

ماده غذایی است که بسیاری از مردم آن را می شناسند و از آن استفاده می کنند ، اما نمی دانند که می توان آن را برای آرامش ذهن و بدن استفاده کرد . عسل ،به عنوان ماده ای که حاوی مقدار زیادی از تریتوفان است شناخته شده است ، که به کاهش اضطراب و آرامش اعصاب کمک می کند.

علاوه بر این ، عسل سرشار از پتاسیم نیز است که دارای اثر تسکین دهندگی در مغز و هم چنین بدن می باشد . پتاسیم، به جلوگیری از تولید هورمون استرس در بدن و اسید ها برای آرامش سیستم عصبی کمک می کند.

 

شکلات تلخ

مصرف مقداری شکلات تلخ در رژیم غذایی می تواند به کاهش علائم اضطراب و استرس کمک کند. شکلات تلخ حاوی فلاونول است، آنتی اکسیدان هایی که به بهبود عملکرد مغز کمک می کنند.

فلاونول ها با بهبود جریان خون در مغز و افزایش توانایی مغز برای سازگاری با موقعیت های استرس زا به آرامش ما کمک می کنند و باعث می شوند بهتر بتوانیم با موقعیت های تنش زا که باعث اضطراب و سایر اختلالات خلقی می شوند، کنار بیاییم.

مصرف مداوم شکلات تلخ سطح هورمون های استرس مانند کاتکول آمین و کوتیزول را کاهش می دهد، در عوض با افزایش سطح انتقال دهنده عصبی سروتونین، آندروفین و دوپامین به کاهش استرس کمک می کند.

توجه داشته باشید شکلات کالری بالایی دارد بنابر این در مصرف آن زیاده روی نکنید.

 

برنج قهوه ای

برنج قهوه ای دارای کربوهیدرات های پیچیده ای است که به آزادسازی انسولین در بدن کمک می کند. مصرف برنج قهوه ای به تولید هورمون های آرامش بخش مانند سروتونین (هورمونی که باعث احساس شادی می شود) و ملاتونین (که خوابیدن را تسهیل می کند) کمک می کند. برنج قهوه ای جوانه زده حاوی اسیدهای آمینه ضروری مانند گلوتامین، گلیسیرین و گابا است که در مبارزه با اختلالات ناشی از اضطراب می توانند کمک کننده باشند.

مطالعات نشان می دهند برنج قهوه ای برای سلامت روان مادران شیرده مفید است. مصرف برنج قهوه ای در زنان شیرده با کاهش اختلالات خلقی، کاهش افسردگی و خستگی به کاهش استرس کمک می کند.

همچنین مصرف برنج قهوه ای در دوران شیردهی، توانایی بدن را برای مقاومت در برابر استرس تقویت می کند و ایمنی کلی بدن را بهبود می بخشد.

 

چای

چای هم یکی از نوشیدنی های آرامبخش است. چای سبز غنی از اسید آمینه ال تینین است که برای رفع استرس و تقویت احساس آرامش مفید است. نوشیدن یک فنجان چای سبز بدون کافئین قبل از خواب راهی عالی برای کاهش فشار بعد از یک روز طولانی و استرس زا است.

نوشیدن انواع چای کافئین دار سیاه یا سبز ممکن است در شما حالت هوشیار تری ایجاد کند. همچنین ال تینین در کنار کافئین توجه و تمرکز را افزایش می دهد.

مطالعات نشان می دهند که ال تینین می تواند میزان کورتیزول، هورمون استرس را کاهش دهد.

 

آجیل

آجیل حاوی مجموعه ای از مواد مغذی مانند منیزیم، سلنیوم، روی، ویتامین E، ویتامین های گروه B و اسیدهای چرب امگا 3 است که همگی برای مقابله با استرس تاثیر گذار هستند.

بادام مقدار قابل توجهی ویتامین E را تأمین می کند که در پیشگیری از اضطراب نقش مهمی دارد. تخم کدو و بادام زمینی نیز سرشار از منیزیم هستند. همچنین آجیل هایی مانند گردو که حاوی آلفا لینولنیک اسید هستند می توانند به محافظت از قلب شما در برابر اثرات استرس و اضطراب کمک کنند.

 

دل و جگر

این مواد غذایی سرشار از ویتامین B12 هستند. نتایج پژوهش‌های متعدد نشان می‌دهد که کمبود این ویتامین امکان افسردگی را بالا می‌برد. دل، قلوه و جگر برای رفع افسردگی مؤثرند.

 

کرفس

کرفس حاوی مقدار زیادی پتاسیم،‌ ویتامین های C، ۱B و E است و تمام این مواد مغذی قابلیت مقابله با استرس را دارند. کرفس حاوی فیتوتوترینت یا مواد غذایی فیتو که به آنها فیتالیدوس نیز می گویند، است و به همین دلیل می تواند سیستم عصبی را آرام کند و به مغز آرامش ببخشد.

 

میوه های مقوی اعصاب

میوه‌های تازه مثل موز و میوه‌های خشک مثل توت و انجیر و مواد غذایی حاوی امگا سه نظیر گردو و ماهی همیشه برای رفع خستگی توصیه می‌گردند و از میوه های مقوی اعصاب به شمار می روند.

از مرکبات نیز غافل نشوید، خوردن مرکبات و استشمام بوی آنها نیز تاثیر معجزه‌آسایی بر رفع افسردگی دارد.

بوی مرکبات مثل پرتغال، لیموترش و نارنگی روی مغز تاثیر گذاشته و استرس را رفع کرده و خواص ضدافسردگی دارد.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ترینی‌ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ترینی‌ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد