شناسه خبر: ۶۱۴
لینک کوتاه کپی شد

فواید تخم مرغ | مضرات تخم مرغ

چرا تخم مرغ بخوریم؟! | فواید و مضرات خوردن تخم مرغ + فیلم

تخم مرغ از مواد غذایی است که در سبد هر خانواده ایرانی نگاه میکنید وجود دارد اما آیا یک ماده ی مضر است یا مفید! در این مقاله با این موضوع آشنا شوید.

تخم مرغ

پر بازدید

ترینی‌ها :

شاید برایتان باورناپذیر باشد اما تخم مرغ خواصی دارد که شگفت آور است و مطمئنم که تاحالا به این دسته از فواید تخم مرغ برنخوردید! اما چیزی که باید بدانید این است که هیچ چیزی بی ضرر نیست حتی تخم مرغ پس باید این ماده غذایی را با یک برنامه ریزی مشخص استفاده کرد که هیچ آسیبی به بدن وارد نکند.

ارزش غذایی تخم مرغ

تخم‌ مرغ‌ ها در گروه مواد غذایی مغذی قرار می‌گیرند. هر تخم مرغ کامل همه‌ی مواد مغذی برای تبدیل یک سلول به جوجه را در خود دارد. یک تخم مرغ بزرگ آب‌پز دارای:

  • ویتامین آ: ۶٪ مقدار موردنیاز روزانه؛
  • اسید فولیک: ۶٪ مقدار موردنیاز روزانه؛
  • ویتامین ب۵: ۷٪ مقدار موردنیاز روزانه؛
  • ویتامین ب۱۲: ۹٪ مقدار موردنیاز روزانه؛
  • ویتامین ب۲: ۱۵٪ مقدار موردنیاز روزانه؛
  • فسفر: ۹٪ مقدار موردنیاز روزانه؛
  • سلنیم (Selenium؛ نوعی آنتی اکسیدان قوی): ۲۲٪ مقدار موردنیاز روزانه؛
  • وجود ویتامین D، ویتامین E، ویتامین K، ویتامین B6، کلسیم و زینک نیز از دیگر خواص تخم مرغ است.

خواص تخم مرغ بی‌شمار است. درنتیجه، تخم مرغ غذای کاملی به‌حساب می‌آید و تقریبا مقدار کمی از همه‌ی مواد مغذی موردنیاز بدن را در خود دارد. تخم‌ مرغ‌ های محلی یا غنی‌شده با امگا ۳ از خواص بیشتری برخوردار هستند. اسید چرب امگا ۳ و ویتامین A و E در این تخم مرغ‌ها بیشتر است. تخم مرغ کامل یکی از غذاهای بسیار مغذی است که تقریبا همه‌ی عناصر موردنیاز بدن را در خود دارد. تخم مرغ های محلی یا نوع غنی‌شده با امگا ۳ مواد مغذی بیشتری دارند.

توضیح کامل در مورد فواید تخم مرغ

فواید تخم مرغ

  • تخم مرغ بهترین منبع برای جبران کمبود آهن

کسانی که بدن آنها از کمبود آهن رنج می برند می توانند از تخم مرغ برای جبران کمبود آهن استفاده کنند. کسانی که آهن بدن خود را از دست می‌دهند معمولا با سردرد و کمبود انرژی همراه میشوند. تخم مرغ می تواند اکسیژن های مورد نظر به خون را برساند و به شما انرژی بدهد. توجه داشته باشید تخم مرغ آهن مفید را به بدن شما خواهند رساند که قابل هضم تر از دیگر آهن ها به شمار می رود.

 

  • پایین آوردن کلسترول

از دیگر خواص دارویی تخم مرغ می توان به پایین بودن کلسترول اشاره کرد. در گذشته نه چندان دور تصور دانشمندان بر این بود که تخم مرغ کلسترول بالایی دارد، اما در تحقیقات جدید به این نتیجه رسیدند کسانی که تخم مرغ مصرف می کنند بیماری قلبی کمتری را تجربه خواهند کرد. این تجربه به این معنی نیست که تخم مرغ کلسترول ندارد بلکه نتیجه این تحقیقات مفید بودن کلسترول تخم مرغ را نشان می دهد. کلسترول موجود در تخم مرغ تاثیر منفی بر قلب و عروق و بدن خواهد داشت. به طور کلی دو نوع کلسترول بد و خوب وجود دارد که کلسترول موجود در تخم مرغ گزینه خوب و کاهش دهنده بیماری های قلبی می باشد.

  • سلامت مغز

کسانی که به سلامت مغز خود بسیار اهمیت می دهند می توانند از تخم مرغ که دارای کولین است، استفاده نمایند. تخم مرغ به سلامت و رشد مغز شما کمک شایانی خواهد کرد. چنانچه دوست دارید مغز کودک شما سلامت و رشد مورد نظر شما را داشته باشد می توانید از تخم مرغ که منبع بسیار خوبی از انواع ویتامین ها و پروتئین ها است استفاده کنید.

  • تقویت استخوان ها

محصولاتی که دارای ویتامین D باشد می توانند به تقویت استخوان و جذب کلسیم کمک بسیار زیادی کنند. چنانچه استخوان های ضعیفی دارید و یا بدن شما از کلسیم پایینی برخوردار است می‌توانید برای تقویت آن از تخم مرغ که دارای ویتامین D و تنظیم کننده سطح کلسیم خون است، استفاده کنید.

خوردن تخم مرغ

  • حفظ سلامت مو و ناخن

مورد بعدی از خواص دارویی تخم مرغ می توان به حفظ سلامت مو و ناخن اشاره کرد. تخم مرغ سرشار از آمینو اسیدهای حاوی سولفور، ویتامین‌ها و مواد مغذی است. وجود آمینو اسیدهای حاوی سولفور، ویتامین و مواد مغذی مانند ویتامین B۱۲ و ویتامین A می تواند موجب حفظ و سلامت مو و ناخن شما شود. اگر جزو کسانی هستید که به سلامت مو و ناخن خود بسیار اهمیت میدهید می توانید تخم مرغ را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

  • بالا رفتن سیستم ایمنی بدن

بیشترین سود از خواص تخم مرغ را سیستم ایمنی بدن خواهد برد. ویتامین های موجود در تخم مرغ به صورت مستقیم بر سیستم ایمنی بدن تاثیر گذار خواهند بود. ویتامین های موجود در این محصول مانند ویتامین D، ویتامین A موجب افزایش سطح ایمنی بدن در برابر ویروس ها و بیماری ها می شود.

۵ صبحانه سریع و خوشمزه مخصوص شاغلین!

  • پایین آوردن کلسترول

در گذشته این‌گونه عنوان شده بود که تخم مرغ حاوی کلسترول بالایی است. ولی تحقیقات جدید نشان دهنده‌ی رابطه‌ی معکوس بین مصرف تخم مرغ و بیماری‌های قلبی هستند. زیرا نوع کلسترول موجود در تخم مرغ متفاوت است و تأثیر متفاوتی بر بدن دارد. دو نوع کلسترول وجود دارد: کلسترول خوب (HDL) و کلسترول بد (LDL). مصرف تخم مرغ، حتی هر روز، هیچ تأثیری بر کلسترول بد ندارد. بلکه کلسترول خوب بدن را افزایش می‌دهد و به این ترتیب احتمال بروز بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد.

  • کاهش وزن

نتایج بسیاری از تحقیقات حاکی از آن است که شروع کردن روز با زرده‌ی تخم مرغ می‌تواند به کاهش وزن کمک کند، زریا احساس سیری در فرد ایجاد می‌کند. نتایج نشان داده‌اند افرادی که در وعده‌ی صبحانه زرده تخم مرغ مصرف کرده‌اند کاهش وزن بیشتری را در مقایسه با دیگران تجربه می‌کنند.

  • خواص تخم مرغ برای پوست

اگر جزو کسانی هستید که به سلامت و شفافیت پوست خود اهمیت میدهید تخم مرغ با وجود داشتن بیوتین، سلنیوم و ویتامین A می تواند یک گزینه بسیار مناسب برای پوست شما باشد. بیوتین حفظ پوست، ویتامین A بازسازی و بهبود و سلنیوم محافظت پوست در برابر آسیب اکسیداسیون را برعهده دارند.

فواید تخم مرغ

  • محافظ کبد

وجود کولین در تخم مرغ می تواند موجب عملکرد بهتر کبد در سیستم ایمنی بدن شود. برای حفظ سلامت کبد می توانید از تخم مرغ در رژیم های غذایی مختلف استفاده نمایید.

  • حفظ و افزایش متابولیسم بدن

وجود ویتامین B12 در تخم مرغ باعث حفظ و افزایش متابولیسم بدن خواهد شد. متابولیسم نقش بسیار مهمی در بدن دارد که می تواند آرامشی بی نظیر را برای افراد در بر داشته باشد. برای حفظ متابولیسم تخم مرغ بهترین گزینه است.

مضرات تخم مرغ

 مضرات تخم مرغ

پروتئین تخم‌مرغ و سالمونلا

خوردن تخم‌مرغ خام به سبک “راکی”، به‌دلیل عوارض جانبی شناخته‌شده، توصیه نمی‌شود. مسمومیت غذایی ناشی از “باکتری سالمونلا” (موجود در تخم‌مرغ خام) می‌تواند باعث عوارض جانبی مانند اسهال، تب و دردهای شکمی شده و باعث‌شود برای چندروز مریض‌شوید. به‌هرحال، تخم‌مرغ و پودرهای مکمل پروتئین تخم‌مرغ پاستوریزه مانند پروتئین تخم‌مرغ ۸۰، به‌دلیل فرآیندهای تولید که باکتری‌های خطرناک را ازبین می‌برند، سالم و بی‌خطر هستند.

حساسیت به پروتئین تخم‌مرغ

خدمات ملی سلامت (NHS)، حساسیت را ” واکنش منفی بدن به غذا یا ماده خاص در محیط” تعریف‌می‌کند. شدت حساسیت به تخم‌مرغ، متغیر است، به‌هرحال افراد مبتلا به این حساسیت، ممکن است عوارضی مانند واکنش‌های پوستی ازجمله کهیر یا اگزما، ” ورم ملتحمه” مانند خارش، قرمزی یا آبریزش چشم را تجربه‌کنند. بسته به شدت حساسیت، در موارد شدیدتر، ممکن است شخص، به طیفی از عوارض جانبی مانند مشکلات گوارشی، افزایش وزن، سردرد و تهوع، استفراغ و سرگیجه دچارشوند. افرادی که به تخم‌مرغ حساسیت‌دارند، باید از مصرف پروتئین تخم‌مرغ خودداری‌کنند.

تخم‌مرغ و لسیتین

پروتئین تخم‌مرغ حاوی لسیتین، یک ماده چرب که در زرده تخم‌مرغ یافت‌می‌شود، است. مصرف مناسب ۱۰-۳۰ گرم لسیتین در روز به عنوان مکمل پروتئین، بی‌خطر است، به‌هرحال، دوزهای بالاتر می‌تواند عوارضی مانند عوارضی که در بالا گفته‌شد را ایجاد‌کند. اگرچه ثابت‌شده که این علائم، به مصرف مکمل‌های لسیتین ارتباط‌دارد نه خود تخم‌مرغ، اما دقیقا شبیه به علائمی که در افراد دارای حساسیت به تخم‌مرغ ظاهرمی‌شوند، هستند. اگر نمی‌دانید به تخم‌مرغ حساسیت ارید یا به لسیتین موجود در آن، بهتر است با پزشک مشورت‌کنید.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ترینی‌ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ترینی‌ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد