شناسه خبر: ۴۵۷
لینک کوتاه کپی شد

چک کردن گوشی به محض بیدار شدن | عوارض چک کردن موبایل در رختخواب

وقتی بیدار میشی اول گوشیتو چک نکن! | عوارض چک کردن گوشی به محض بیدار شدن

عادت بد چک کردن گوشی بعد از بیداری میتونه روزتون رو خراب کنه.به همین دلیل این مطلب رو حتما بخون.

چک کردن گوشی

پر بازدید

ترینی‌ها :

احتمالاً شما هم مثل من وقتی از خواب بیدار می‌شید این عادت بد رو دارید که اولین کاری که می‌کنید چک کردن گوشی هست به هیچ عنوان این مطلب رو از دست نده. فک می کنی با چک کردن گوشی به محض اینکه از خواب بیدار شدی از تحولات جدیدی که از دیشب تا حالا اتفاق افتاده با خبر میشی؟!در این مقاله عوارض چک کردن گوشی به محض بیدار شدن را بررسی میکنیم

 به گفتۀ آقای تریستان هریس دانشمند کامپیوتر و تاجر آمریکایی و طراح سابق اخلاق‌گرای گوگل نگاه کردن گوشی بلافاصله بعد از بیرون آمدن از تختخواب می تونه روزتونو خراب کنه!

هریس در سه سال گذشته در مورد تاثیرهای سوء تکنولوژی بر ضعف ذهن ما تحقیقاتی انجام داده. او طراحان تکنولوژی رو با جادوگران مقایسه می‌کنه و می‌گه این افراد به دنبال نقاط کور، لبه‌ها، آسیب‌پذیری‌ها و محدودیت های درک مردم می‌گردند!

بنابراین می‌تونند بر کارهایی که مردم انجام میدن تاثیر بذارن, بدون اینکه حتی اونها بفهمند چه بلایی داره سرشون میاد. وقتی به تکنولوژی این قدرت رو می‌دید، ادراک و تجارب شما رو به شیوه‌ای کنترل خواهد کرد که اصلاً نخواهید فهمید! به بیان دیگه شما رو مسخ می‌کنه!

آقای هریس در مورد اینکه چرا نباید چک کردن گوشی اولین کاری باشد که صبح‌ها انجام می‌دید می‌گه:

وقتی صبح‌ها از خواب بیدار می‌شیم و گوشی خودمونو برای دیدن لیست نوتیفیکیشن ها روشن می‌کنیم شما با تجربۀ بیدار شدن از خواب و احاطه شدن با منویی از چیزهایی که دیروز اتفاق افتادن و در جریان اونها قرار نگرفتید گرفتار می‌شید.

تحقیقات دیگه نشون می‌دن که دریافت مداوم نوتیفیکیشن‌ها میزان استرس ما رو بالا می‌برند. برای مثال در پژوهشی که بر روی ۲۰۰۰ کارگر انجام شد مشخص شد نوتیفیکیشن‌های ایمیل با تجربۀ اضطراب بیشتر ارتباط مستقیم دارند.

 

عوارض چک کردن گوشی بلافاصله بعد از بیدار شدن از خواب

 باعث افزایش میزان استرس و اضطراب می‌شود

وقتی بعد از باز کردن چشم‌هایتان در ابتدای ساعات اولیه صبح موبایل خود را چک می‌کنید، با انواع و اقسام پیام‌ها، خبرها، لیست کارهای در دست انجام و ایمیل‌هایی مواجه می‌شوید که احساس استرس و نگرانی شدید را به شما منتقل می‌کنند.

 زمان و حواس شما به غارت می‌رود

وقتی بعد از بیدار شدن سریعا موبایل به دست می‌گیرید و محتوای شبکه‌های اجتماعی، ایمیل‌ها، پیغام‌های دیگران و عکس‌ها و فیلم‌ها را چک می‌کنید در واقع خود را به دست نظرات و عقاید دیگران می‌سپارید و ذهن و فکر خود را آلوده می‌کنید.

هر پیغام و ایمیل و عقیده جدیدی که روی موبایل ظاهر می‌شود یک بخش بزرگ از تمرکز، توجه و قدرت ایده‌پردازی شما را می‌رباید. به زبان ساده‌تر، شما با چنین کاری ذهن خود را در اختیار افکار دیگران می‌گذارید؛ این در حالیست که باید به افکار و اهداف خود بیندیشید نه دیگران!

به جای اینکه صبح را با فکر کردن به اینکه چه کسی چه چیزی گفته، چه پستی گذاشته، کجا رفته و چه کرده سپری کنید، بدون نگاه کردن به موبایل بیدار شوید، صبحانه بخورید و بیرون بروید و اجازه دهید کارهای اصلی زندگی و کار در کمال آرامش انجام شوند.

بدون شک شما به هیچ عنوان دوست ندارید در ابتدای صبح صدها نفر وارد خانه شما بشوند و با نظرات و درخواست‌هایشان خانه را منفجر کنند. پس چرا اجازه می‌دهید از طریق موبایل وارد ذهنتان شوند و همه جا را اشغال کنند؟!

ذهن خود را برای حواس‌پرتی در بقیه ساعات روز آماده می‌کنید

وقتی اولین ساعات روز خود را با حواس‌پرتی آغاز کنید، در ادامه هم با همین وضعیت ادامه خواهید داد. بیشتر مردم تصور می‌کنند می‌توانند در ساعات بعدی روز دوباره تمرکز کنند و کارها را با دقت انجام دهند. اما واقعیت این است که چنین امری ممکن نیست. دکتر نیکول بندرس-هادی گفته: «وقتی پیش از هر فعالیتی ذهن خود را با انواع اطلاعات اضافی پر می‌کنید، در واقع توانایی اولویت‌بندی کارها را از مغز خود می‌گیرید.»

به زبان دیگر، وقتی اول صبح موبایل خود را چک می‌کنید بسیار سریع‌تر از زمان‌های دیگر مستعد حواس‌پرتی می‌شوید.

 

اسمارت‌فون، دوپامین و مغز

زمانی که شبکه‌های اجتماعی یا ایمیل را چک می‌کنیم، مغز مقدار زیادی دوپامین ترشح می‌کند- دوپامین یک ماده شیمیایی است که احساس پاداش گرفتن به انسان منتقل می‌کند.

مغز از داشتن دوپامین هیجان‌زده می‌شود، همچون یک کودک ۸ ساله که آبنبات می‌بیند. همین اشتیاق سبب می‌شود تا فرد کارهایی را انجام دهد که دوپامین بیشتری ترشح شود.

وقتی روز خود را با اسکرول کردن بین ایمیل‌ها و صفحه‌های شبکه‌های اجتماعی آغاز می‌کنید، مغز سعی می‌کند این کار را در طول روز نیز تکرار کند زیرا با این کار احساس خوب پیدا می‌کند.

بنابراین، از چک کردن موبایل در رختخواب و پس از بیدار شدن دست بکشید تا مغزتان به حواس‌پرتی عادت نکند. به جای آن صبح را با آرامش و شادی آغاز کنید.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ترینی‌ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ترینی‌ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد