شناسه خبر: ۲۱۸۹
لینک کوتاه کپی شد

افسانه های ایرانی | افسانه های ایرانی ناشناخته | افسانه چهارشنبه خاتون

چهارشنبه خاتون ملکه ای افسانه ای که آرزوهاتو برآورده میکنه!

بیاید تا براتون بگیم چهارشنبه خاتون دقیقا چه افسانه ای هست و از کجا شروع شده ....

افسانه های ایرانی

پر بازدید

ترینی‌ها :

ایران پر از افسانه های ناشناخته و زیبا است که هنوز هم بین مردم محلی رواج دارد. افسانه چهارشنبه خاتون، یکی از افسانه های کمتر شناخته شده است که در میان مردم گیلان رواج دارد. افسانه چهارشنبه خاتون مراسمی است که معمولا نزدیک به نوروز اجرا می شود. در ادامه در مورد افسانه چهارشنبه خاتون بیشتر بخوانید.

ویژگی های موجود افسانه ای چهارشنبه خاتون

این مکله یا حوری افسانه گیسویی بلند و اندامی زیبا و در ته چاه زندگی میکند.

معرفی ملکه افسانه ای چهارشنبه خاتون

افسانه چهارشنبه خاتون که روایتی است از دل مردمان تالش. نام حوری یا ملکه ای افسانه ای است که در ته چاه آب زندگی می کند. او سالی یکبار آن هم در نیمه شب سه شنبه آخر سال مقارن با جشن چهارشنبه سوری از محل زندگی خود خارج شده و برای بازدید به خانه ها سر می زند.

به این پرنده «نگهبان آسمان» میگن، تا حالا دیدیش؟

اگر چهارشنبه خاتون در این سرکشی و بازدید های خود خانه ای را نامرتب ببیند و یا از میزان کم غذایی که به عنوان پیشکش در سینی بزرگ مسی، به نام مجمع، برایش تدارک دیده اند ناراضی باشد، ناراحت شده و این ناراحتی اش موجبات نکبت و بیچارگی و نیز وضع بد مالی و سختی معیشت آن خانواده در سال پیش رو را فراهم خواهد کرد.

این غذا شامل خوراک سنتی تالش ها برای شب چهارشنبه سوری است که شامل پلو، ماهی شکم پر، آجیل و چیزهایی از این دست می باشد.

چهارشنبه خاتون

تالشیان، چهارشنبه خاتون را برآورده کننده ی آرزو ها نیز میدانند، از این روز بعد از اتمام چهارشنبه سوری در نیمه شب بر سر چاهی می روند و چهارشنبه خاتون را فرا می خوانند.

چرا میگن مراقب حرف ها و دعاهاتون باشید، «مرغ آمین» همه جا هست؟!

می گویند اگر آن فرد و خانواده اش در نظر چهارشنبه خاتون خوشایند باشند، غلامی با سیمایی زشت و کریه از چاه بیرون می آید و تخت چهارشنبه خاتون را آماده می کند تا او بر تخت خود بنشیند و به آرزوها و خواسته های فرد درخواست کننده گوش فرا دهد.

آن شخص نیز خواسته هایش را اعلام و چهارشنبه خاتون نیز آن را برآورده می کند و سپس به درون چاه باز می گردد.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ترینی‌ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ترینی‌ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد