شناسه خبر: ۱۵۶۹
لینک کوتاه کپی شد

روستای پلکانی | روستای پلکانی ایران | سفر به روستای پلکانی

12 روستای پلکانی معروف در ایران که حتما باید ببینید

وقتی اسم روستای پلکانی به گوشمون میخوره، همه به یاد ماسوله می افتیم. اما ایران دوازده روستای پلکانی داره که اگر میخوای در موردشون بدونی همراه ما باش.

روستای پلکانی

پر بازدید

ترینی‌ها :

سبک معماری روستای پلکانی را در ایران حتما دیده اید و یا در عکس ها و مستندهای تلویزیون شاهد آن بوده اید. خانه ها در روستای پلکانی به این صورت است که حیاط خانه بالایی، سقف خانه پایینی است. ایران دارای روستای پلکانی زیادی است که در ادامه به 12 روستای معروف آن اشاره می کنیم.

لیست معروف ترین روستاهای پلکانی ایران

در روستاهایی که در مناطق کوهستانی واقع شده‌اند، به دلیل شیب زیاد کوه، معمولا معماری پلکانی بهترین گزینه موجود برای ساخت خانه‌ها به‌شمار می‌رود. در این نوع معماری، خانه‌ها به گونه‌ای ساخته می‌شوند که حیاط خانه بالایی، سقف خانه پایینی به حساب می‌آید. ساخت این خانه‌ها معمولا از سنگ، چوب، گل و خشت می باشد.

 

همچنین در طراحی آنها جهت وزش باد و تهویه طبیعی در نظر گرفته شده که در نوع خود بسیار جالب است. این سبک معماری در روستاهای ایران، در بین گردشگران ایرانی و خارجی طرفداران بسیار زیادی دارد، به‌طوری‌که برخی از این روستاهای پلکانی در سطح جهانی به شهرت زیادی رسیده‌اند.

روستای پلکانی سر آقا سید در کوهرنگ شهرکرد

روستای سر آقا سید جزو زیباترین روستاهای پلکانی ایران است. شاید شما هم نام این روستا به گوشتان نخورده باشد. البته جای تعجب نیست. همین موضوع باعث شده تا روستای سر آقا سید کوهرنگ شهرکرد بافتی بکر و دست‌نخورده داشته باشد. این روستا امکانات کمی دارد. به همین خاطر هنوز هم دوستی و صمیمیت را در آن می‌توان احساس کرد.

روستای سر آقا سید

روستای پلکانی بوژان در نیشابور

روستای بوژان نام از دیگر روستاهای پلکانی ایران است. این روستا در فاصله 13کیلومتری شمال‌شرق نیشابور و در بافت کوهستانی قرار دارد. این روستا از جمله مهم‌ترین تفرجگاه‌های ییلاقی مردم نیشابور به حساب می‌آید.

روستای بوژان

 

روستای پلکانی اسفیدان خراسان شمالی

خراسان دارای جاذبه‌های طبیعی بسیاری است. مخصوصاً در خراسان شمالی، می‌توانید شاهد مناطق کوهستانی بکر و دست‌نخورده بسیاری باشید. روستای اسفیدان از جمله جاهای دیدنی استان خراسان شمالی است.

روستای اسفیدان

روستای پلکانی زنوزق آذربایجان شرقی

زنوزق از جمله زیباترین روستاهای پلکانی ایران است. شاید شما هم نام این روستا را به‌ندرت شنیده باشید. خوشبختانه همین موضوع باعث شده تا طبیعت دست‌نخورده‌ای داشته باشد. این روستا در استان آذربایجان شرقی و شهرستان مرند قرار دارد.

روستای زنوزق

روستای پلکانی شیلاندر در استان زنجان

زنجان شهری بسیار زیباست. این شهر زیبایی‌های مناطق کوهستانی استان اردبیل و استان گیلان را به ارث برده است؛ پس می‌توانید شاهد مناظر کوهستانی و سرسبز بسیار زیبایی در زنجان باشید. درست در دهستان تهم، روستایی با نام روستای شیلاندر قرار دارد.

روستای شیلاندر

 

روستای پلکانی ماسوله در استان گیلان

هر وقت صحبت از روستاهای پلکانی ایران باشد، ماسوله حرف اول را می‌زند. ماسوله، یکی از روستاهای گیلان است که به خانه‌های کاهگلی و گلدان‌های شمعدانی معروف است و در کنار سرسبزی گیلان منظره‌ای تماشایی را به وجود آورده است.

روستای ماسوله

روستای پلکانی آتان قزوین

روستای آتان از توابع بخش رودبار الموت شهرستان قزوین بشمار می‌آید که در ۲۵ کیلومتری شهر معلم کلایه قرار دارد. معماری خانه و روش ساخت آنها و دیواره‌های آن‌ها تحت حفاظت میراث فرهنگی قرار دارد. بافت ساختمانی این روستا پلکانی و شبیه روستای ماسوله می باشد، بدین ترتیب که حیاط یک خانه سقف خانه‌ی پایینی است.

روستای آتان

 

روستای پلکانی کنگ خراسان رضوی

یکی از معروف‌ترین روستاهای پلکانی ایران، روستای کنگ است که در ارتفاعات طرقبه در مشهد واقع شده و جزو بهترین مناطق ییلاقی مشهد به حساب می‌آید.

روستای کنگ

روستای پلکانی هجیج کرمانشاه

هجیج نیز یکی از روستاهای پلکانی ایران است که در شهر پاوه قرار گرفته و سالانه میزبان مسافران زیادی است که به این خطه پا می‌گذارند. خانه‌های این روستا از جنس سنگ و بدون ملات است که در دره‌ای سبز رنگ قرار گرفته‌اند.

روستای هجیج

روستای پلکانی پالنگان کردستان

روستای پالنگان همانند تصاویری که از روستاهای قدیمی دیده‌ایم، در دل کوه ساخته شده است. پالنگان در فاصله 47 کیلومتری شمال‌غرب کامیاران و در دره تنگی پور قرار دارد. روستای پالنگان درست در کنار یکی از مهم‌ترین رودخانه‌های کردستان واقع شده است. این روستا یکی از آثار ملی ایران به حساب می‌آید.

روستای پالنگان

روستای پلکانی اورامان تخت کردستان

اورامان تخت هر ساله میزبان شمار بسیاری گردشگر ایران و غیر ایرانی است. اورامان در دل رشته‌ کوه‌های زاگرس و ابتدای حوضه آبریز یکی از بزرگ‌ترین رودخانه‌های کردستان واقع شده است. معماری خاص و ویژه این روستا آوازه جهانی دارد.

روستای اورامان تخت

روستای پلکانی اشتبین آذربایجان شرقی

روستای پلکانی اشتبین از توابع بخش سیه‌رود و دهستان نوجه‌مهر در شهرستان جلفا محسوب می‌شود. فاصله روستا از جاده اصلی و مرزی سیه رود-خداآفرین حدود هفت کیلومتر است.

روستای اشتبین

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ترینی‌ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ترینی‌ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد