شناسه خبر: ۱۵۵۱
لینک کوتاه کپی شد

انواع ته دیگ | روش تهیه ته دیگ

بلد نیستی ته دیگ رو مجلسی و خفن درست کنی؟ من بهت یاد میدم | طرز تهیه انواع ته دیگ

شیوه های تهیه چند ته دیگ متفاوت با ظاهری خوشمزه را در این مطلب آموزش می بینید.

ته دیگ

پر بازدید

ترینی‌ها :

شما ته دیگ را به چه درست می کنید؟ برنج؟ پلوی ایرانی با ته دیگ خوشمزه اش؛ معروف است. این قسمت از غذا جز جدانشدنی از سفره های ایرانی است و حتی در رستوران ها و یا مراسم های خاص همراه با برنج سرو می شود و طرفداران زیادی هم دارد. در این مطلب شیوه تهیه چند نوع ته دیگ متفاوت را آموزش می بینید. 

 ته دیگ سیب زمینی رنده شده

طرز تهیه انواع ته دیگ سیب زمینی به این صورت است که یا باید سیب زمینی ها را به صورت ورقه ای برش بزنیم یا باید آن‌ها را رنده کنیم. اگر دوست داشته باشید ته دیگ سیب زمینی رنده شده را امتحان کنید باید ابتدا یک سیب زمینی با ابعاد مناسب را شسته، پوست بکنید و با رنده درشت رنده کنید. سپس آن‌ها را به مدت ۱۰ دقیقه در آب سرد قرار داده و در نهایت آبکشی نمایید. پس از خشک شدن می‌توان سیب زمینی‌های رنده شده را با مقداری زعفران و نمک طعم دار نمود. در انتها نیز آن‌ها را کف یک قابلمه چرب پخش می‌کنیم. حالا برنج یا ماکارانی آبکش شده را روی آن‌ها میریزیم و اجازه میدهیم تا دم بکشد. در این حین، سیب زمینی‌ها نیز فرصت دارند تا خوب پخته و طلایی شوند و یک ته دیگ خوشمزه را حاصل نمایند.

ته دیگ با نان باگت

 این نوع ته دیگ که به تازگی باب شده است از خمیر نان باگت تهیه میشود. ته قابلمه روغن بریزید سپس خمیر نان باگت را که کمی مرطوب کرده اید به اشکال مختلف ته قابلمه بچینید و برنج را به آرامی روی آن بریزید و دم کنید (میتوانید از مقداری کنجد یا تخمه هم در بعضی قسمت ها استفاده کنید)

 

ته دیگ بال مرغ با برنج

ابتدا بال مرغ را در ظرفی ریخته، نمک و زعفران به آن اضافه کنید و خوب چنگ بزنید تا کاملا به ادویه آغشته شوند. روغن را ته قابلمه داغ کرده، سپس بال‌ها را در آن بچینید. برنج آبکش را در قابلمه ریخته و کمی فشار دهید تا بال‌ها به آن بچسبند. برنج را دم کرده و حرارت را ملایم کنید. ۶۰-۴۵ دقیقه صبر کنید تا برنج دم بکشد و بال‌ها بپزند، سپس پلو را به صورت قالبی در ظرف سرو بکشید. 

 برای تهیه این ته دیگ حتما از قابلمه‌ نچسب استفاده کنید، چون در غیر اینصورت ته دیگ چسبیده و به صورت قالبی از قابلمه خارج نمی‌شود.

ته دیگ کدو حلوایی

پوست کدو را بگیرید و خرد کنید ته قابلمه روغن بریزید داغ که شد دارچین اضافه کنید و کدوها را بچینید و در ادامه برنج آبکش شده را روی آن ها بریزید و بگذارید دم بکشد عالی می شود.

ته دیگ مجلسی

ته دیگ بادمجان

بادمجان ها را تمیز بشویید و پوست بگیرید روی تخته آشپزخانه حلقه حلقه کنید نمک بزنید و برای نیم ساعت کنار بگذارید بعد فشار دهید تا تلخیش برود سپس در قابلمه روغن بریزید وقتی داغ شد یک طرف آن را سرخ کنید سپس بادمجان ها را برگردانید و برنج را بریزید و دم بگذارید.

 

 ته دیگ  با اسفناج

روغن را ته قابلمه‌ نچسبی داغ کرده، سپس زعفران دم کرده را به آن اضافه کنید.برگ‌های تازه اسفناج را به شکل دلخواه ته قابلمه بچینید و سپس برنج آبکش را روی آن بریزید.اجازه دهید برنج روی حرارت ملایم دم بکشد و پس از ۳۵-۳۰ دقیقه حرارت را خاموش کنید.

ته دیگ با چوب شور

روغن را در قابلمه داغ کرده، سپس چوب شور‌ها را به سلیقه خود در آن بچینید.بدون اینکه قابلمه را تکان دهید، برنج آبکش را در آن ریخته و روی حرارت ملایم دم کنید.پس از ۳۵-۳۰ دقیقه، حرارت را خاموش کرده و پلو را در ظرف سرو بکشید.

 ته دیگ با ماست زعفرانی

روغن را در قابلمه‌ نچسبی بر روی حرارت ملایم داغ کرده و سپس کنجد را در آن بپاشید.ماست چکیده، نمک و محلول زعفران را در کاسه‌ای ریخته و خوب مخلوط کنید، سپس با قاشق به آرامی در قابلمه بریزید تا کف قابلمه را کاملا بپوشاند.برنج آبکش را در قابلمه بریزید و با پشت قاشق کمی فشار دهید تا دانه‌های برنج در ماست فرو روند.برنج را دم کرده و حرارت را کم کنید.پس از ۴۵-۴۰ دقیقه حرارت را خاموش کرده و پلو را به صورت قالبی در ظرف سرو بکشید.

o7gzoRhxgTrn

ته دیگ با کاهو

کف قابلمه روغن بریزید و یک یا دو لایه کاهو بچینید و سپس برنج را روی آن بریزید و دم کنید. ته دیگ کاهو برای پلو های سبز رنگ عالی است. مثل باقالی پلو، شوید پلو و  …. .

ته دیگ تخمه آفتاب‌گردان و کنجد

برای تهیه این نوع تهدیگ نیاز به مغز تخمه آفتاب‌گردان و کنجد دارید. ابتدا کف قابلمه را روغن و زرد چوبه بریزید و اجازه دهید تا روغن کاملا داغ شود. از آنجایی که کنجد و تخمه آفتاب‌گردان هر دو از جمله دانه‌های روغنی هستند، بهتر است روغنی که در ابتدا کف قابلمه می‌ریزید کم باشد. بعد از اینکه روغن داغ شد، تخمه آفتاب‌گردان و کنجد را روی آن بپاشید و سپس برنج آب‌کش شده را روی آن بریزید. این ته دیگ سریع آماده می‌شود و برای همین اولا نباید از حرارت بالا برای تهیه آن استفاده کنید و ثانیا قابلمه نباید زمان زیادی روی شعله گاز بماند.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ترینی‌ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ترینی‌ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد